W dniach 13-17 kwietnia odbędzie się festiwal Actus Humanus Resurrectio. Program wypełni 10 wyjątkowych koncertów mistrzów wykonawstwa historycznego. Program na www.actushumanus.com. Bilety i karnety dostępne na www.ticketmaster.pl.
Wielki Tydzień to nie tylko czas oczekiwania na nadchodzące Zmartwychwstanie i powrót nadziei. To również okres symbolicznego doświadczania wszystkich tych wydarzeń, które bezpośrednio poprzedzały mękę i śmierć Pana, zawartych w Triduum Paschalnym. Koncerty, które wypełnią festiwal Actus Humanus Resurrectio 2022 będą okazją, aby zanurzyć się w dźwiękach dawnych wieków i wejrzeć w głąb siebie. Podczas gdańskiego festiwalu będziemy mieli niepowtarzalną okazję poczuć atmosferę tych ciemnych dni Wielkiego Tygodnia, po których nastąpi blask Zmartwychwstania.
Szczególną atrakcją będzie wykonanie trzech różnych wersji Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności. W tradycji muzycznej zyskały bogatą oprawę muzyczną, której tworzenia podejmowali się najwybitniejsi kompozytorzy. Tomás Luis de Victoria, jest uznawany za największego twórcę hiszpańskiego renesansu. W Wielki Czwartek (14 kwietnia) usłyszymy jego Tenebrae Responsoria – muzyczne opracowania nabożeństw Ciemnych Jutrzni – w interpretacji brytyjskich specjalistów od wykonawstwa muzyki a cappella The Tallis Scholars pod kierunkiem Petera Phillipsa.
Paul Van Nevel, znakomity belgijski dyrygent, muzykolog, historyk sztuki i założyciel zespołu Huelgas Ensemble, przedstawi w Wielką Sobotę (16 kwietnia) wraz ze swoimi śpiewakami Lamentacje Jeremiaszowe (Hieremiae Prophetae Lamentationes) swojego krajana Orlanda di Lasso. Ten wielki mistrz polifonii franko-flamandzkiej uważany jest za twórcę, który symbolicznie zamknął epokę renesansu. W Wielki Piątek (15 kwietnia), pomiędzy tymi dwoma wieczorami z dziełami epoki odrodzenia, zabrzmi muzyka francuskiego baroku: poruszające, intymne Leçons de Ténèbres François Couperina. Wykona je powracający na festiwal, lubujący się w muzyce francuskiego baroku William Christie z zespołem Les Arts Florissants.
Klamrę otwierającą i zamykającą Actus Humanus Resurrectio 2022 stanowić będzie muzyka Johanna Sebastiana Bacha: w Wielką Środę (13 kwietnia) zabrzmi Wielka msza h-moll w interpretacji Tona Koopmana, który do Gdańska zawita wraz z Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. Będzie to znakomita okazja, by monumentalne Bachowskie dzieło usłyszeć w wykonaniu legendarnej grupy z ponad 40-letnim stażem. Na zakończenie (17 kwietnia) uwielbiany w Gdańsku i wprowadzający zawsze radosną energię zespół Akademie für Alte Musik Berlin zagra Suity orkiestrowe. Instrumentalny fajerwerk w wykonaniu niemieckich muzyków znakomicie dopełni wielkanocną radość ze zmartwychwstania i odradzającej się po zimie Natury.
Serię popołudniowych koncertów festiwalu Actus Humanus Resurrectio otworzy Adam Strug, jeden z najpopularniejszych polskich wykonawców muzyki ludowej i tradycyjnej. Wykona wielkopostne pieśni pasyjne, ukonstytuowane na styku muzycznych tradycji kościelnej, dworskiej i ludowej, wykonywane od Środy Popielcowej do Mszy Rezurekcyjnej.
Agnieszka Budzińska-Bennett, wybitna śpiewaczka, instrumentalistka i badaczka przed gdańską publicznością zaprezentuje cztery odsłony najróżniejszych lamentów z kobiecej perspektywy – autorski program Lamentacji złożony m.in. ze skarg zakonnic z Majorki, Północnych Włoch i Niemiec. Zabrzmi także poruszający lament na śmierć Bolesława Chrobrego. Agnieszka Gorajska, jedna z czołowych polskich flecistek zagra dwa pomnikowe kompozycje twórczości fletowej: Partitę a-moll BWV 1013 Johanna Sebastiana Bacha oraz Sonatę a-moll Wq 132 Carla Philippa Emanuela Bacha. Małgorzata Fiebig podczas koncertu carillonowego zaprezentuje opracowania Bachowskich harmonizacji chorału – wybór spośród twórczości instrumentalnej opartej na melodiach chorału luterańskiego. Marcin Świątkiewicz, stały bywalec festiwali Actus Humanus i ulubieniec gdańskiej publiczności, tym razem zaprezentuje klawesynową twórczość George’a Friderica Handla. Jeden z najpopularniejszych polskich klawesynistów wykona Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 426-429, pierwszy zbiór suit klawesynowych barokowego twórcy.
Wielkanoc to szczególny czas w tradycji i w religii. To czas wspólnego przeżywania radości i odrodzenia. Tym większą radość może przynieść spotkanie przy muzyce najwyższej próby, z dawnymi kompozytorami i współczesnymi wykonawcami.