Fundacja Theatrum Gedanense i Teatr w Oknie zapraszają w dniach 16-18 września na kolejne monodramy w ramach cyklu „Monoteatr - Mistrzowie słowa". Projektem tym oddajemy hołd największym nazwiskom rodzimej literatury poprzez prezentację doskonałych wypowiedzi artystycznych w dziedzinie teatru jednego aktora, które czerpią z twórczości literackich ikon. Czekają nas emocjonujące spotkania ze słowem Herberta, Mickiewicza, Miłosza, Różewicza, Szymborskiej i Witkacego. W dniach 16-18 września zapraszamy na monodramy w wykonaniu Wojciecha Wysockiego, Wiesława Komasy i Jolanty Juszkiewicz.
16 września 2022 / 19:00
ŻYCIORYS / Wojciech Wysocki
Wojciech Wysocki, oprócz pracy scenicznej w teatrach dramatycznych, komediowych i w radiu, jest popularnym aktorem telewizyjnym i filmowym. Jako miłośnik, znawca i propagator poezji, jest również twórcą, scenarzystą, reżyserem i wykonawcą monodramu „Życiorys”. Monodram stanowi prezentację starannie wybranych, połączonych przez artystę w sceniczną całość utworów Zbigniewa Herberta, które zostały tak dobrane by stworzyć i opowiedzieć o życiu człowieka od narodzin aż do śmierci. W sposób bardzo charakterystyczny dla twórczości Zbigniewa Herberta, „Życiorys” łączy rozmaite, uniwersalne problemy oraz pytania egzystencjalne z drobnymi, metaforycznie i alegorycznie wyrażanymi obserwacjami i opowiastkami o życiu godziwym i niegodziwym, o ludziach, zwierzętach oraz o otaczających nas przedmiotach.
Reżyseria: Wojciech Wysocki
Wykonuje: Wojciech Wysocki
Na podstawie twórczości Zbigniewa Herberta
Muzyka: Piotr Kajetan Matczuk
O utworach, które zainspirowały powstanie spektaklu, opowie na wstępie dr Joanna Lisiewicz; po zakończeniu prezentacji zapraszamy na spotkanie z Wojciechem Wysockim i Piotrem Kajetanem Matczukiem.
REZERWACJE
Wszystkie wydarzenia są BEZPŁATNE. Ilość miejsc jest ograniczona, obowiązują rezerwacje: https://teatrwoknie-rezerwacje.interticket.pl/
TRANSMISJA NA ŻYWO
Spektakle, wykłady wprowadzające oraz spotkania z aktorami będą bezpłatnie transmitowane na żywo w czasie rzeczywistym (po zakończeniu transmisji nie będzie możliwości obejrzenia nagrania) na kanale YouTube Teatru w Oknie: https://bit.ly/2IY4SG0
Spektakl realizowany jest w ramach projektu "MONOTEATR: Mistrzowie słowa". Oddajemy nim hołd największym nazwiskom rodzimej literatury poprzez prezentację doskonałych wypowiedzi artystycznych w dziedzinie teatru jednego aktora, które czerpią z twórczości literackich ikon. "Mistrzowie słowa" to jednak nie tylko literaccy giganci – to również teatralne autorytety, twórcy najdłużej goszczący na jednoosobowej scenie, wyznaczający horyzonty i dający pokaz swej maestrii od dziesięcioleci. Wszystkie realizowane wydarzenia będą transmitowane na żywo w doskonałej jakości na kanale YouTube Teatru w Oknie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Teatr"
Dofinansowanie: Fundacja Lotos, Browar Amber
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense
Partner: Gdański Teatr Szekspirowski
Info: [email protected] | +48 533793100 | FB/IG/YT: @TeatrwOknie
WOJCIECH WYSOCKI - Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (1976). Debiutował tytułową rolą w "Kordianie" Juliusza Słowackiego w reżyserii Erwina Axera na deskach warszawskiego Teatru Współczesnego (1977). Związany z teatrami warszawskimi, m.in. Współczesnym (1976-1994) i Dramatycznym (1994-2009). Ma w swoim dorobku takie role , jak Henryk w "Ślubie" Witolda Gombrowicza w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego (1983) i Jeszua Ha-Nocri w "Mistrzu i Małgorzacie" Michaiła Bułhakowa w reżyserii Macieja Englerta (1987) w Teatrze Współczesnym w Warszawie, Mackie Majcher w "Operze za trzy grosze" Bertolta Brechta w reżyserii Jana Buchwalda w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1996), Eugeniusz Dorn w "Niedokończonym utworze na aktora" Antona Czechowa w reżyserii Krystiana Lupy w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2004), Major w "Damach i huzarach" Aleksandra hr . Fredry w reżyserii Macieja Wojtyszki w Teatrze Rampa na Targówku w Warszawie (2006) czy Koczkariow w "Ożenku" Nikołaja Gogola w reżyserii Piotra Dąbrowskiego w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (2011). Wystąpił również w wielu realizacjach Teatru Telewizji, m.in. w przeniesionym z warszawskiego Teatru Współczesnego kultowym spektaklu "Mahagonny" Bertolta Brechta i Kurta Weilla w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego (1985) oraz w przedstawieniu "Nocną porą" Rebekki Lenkiewicz w reżyserii Piotra Trzaskalskiego (2008). Na dużym ekranie debiutował rolą pianisty w melodramacie Jana Batorego "Con amore" (1976). Zagrał w ponad siedemdziesięciu filmach fabularnych. W wojenno-sensacyjnym obrazie Witolda Orzechowskiego "Wyrok śmierci" (1980) kreował postać młodego AK-owca Smukłego.
Sławę przyniosły mu role kapitana Wiesnicyna w ekranizacji "Wiernej rzeki" Stefana Żeromskiego w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego (1983) oraz dziennikarza Rafała w filmie psychologicznym Wojciecha Jerzego Hasa "Pismak" według powieści Władysława Terleckiego (1984). Rola chronicznie osamotnionego Miauczyńskiego w dramacie filmowym Marka Koterskiego "Życie wewnętrzne" (1986) przyniosła mu Nagrodę Aktorską w plebiscycie publiczności na Koszalińskich Spotkaniach Filmowych "Młodzi i film" . W 1987 roku zagrał gwiazdę rocka w filmie Tomasza Zygadły "Śmierć Johna L.". Znany jest również z wielu popularnych seriali telewizyjnych, takich jak "Dom", "Ekstradycja", "Zostać miss", "Na Wspólnej", "Ranczo". W 2008 roku zagrał rolę polskiego przedsiębiorcy Dominika we francusko-niemiecko-polskiej superprodukcji "Lawina" w reżyserii Jörga Lühdorffa. Jest laureatem Wielkiego Splendora (2007) - najważniejszej nagrody Teatru Polskiego Radia.
PIOTR KAJETAN MATCZUK - Pianista, gitarzysta, aranżer, autor piosenek. Lider i założyciel zespołu PIRAMIDY. Członek ZAIKS oraz SAWP. Koncertował w Polsce i na świecie, m.in. w USA i w Meksyku: koncerty w Los Angeles, w San Diego, w El Cajon, w Laguna-Hills – Orange County, odwiedził również Tijuanę, a także w Europie, m.in. w Hadze w Holandii, w Brunssum w bazie wojskowej NATO Allied Joint Force Command Brunssum dla polskiej kadry dowodzącej misją w Afganistanie, w Vianden w Luksemburgu, wielokrotnie w Berlinie, m.in. w Columbiahalle, Ernst Reuter Saal, Ufafabrik, Filmbuhne am Steinplatz – wspólny koncert z Józefem Skrzekiem, w Fontanehaus na oficjalnych obchodach 25-lecia zburzenia Muru Berlińskiego, w Kolonii, w Monachium, we Frankfurcie, w Hanowerze, w Genewie w Szwajcarii w Stałym Przedstawicielstwie RP przy ONZ, w Brugg k. Zurichu, a także na Litwie – w Wilnie i Solecznikach. Na zaproszenie Olgi Arcimowicz Okudżawy, wdowy po Bułacie Okudżawie, dwukrotnie koncertował w Filharmonii Moskiewskiej, w sali koncertowej im. Piotra Czajkowskiego. Autor muzyki teatralnej i filmowej. Akompaniował w Teatrze Ateneum, m.in. kierownik muzyczny zespołu Krzysztofa Tyńca, autor muzyki do monodramu „Życiorys” w reż. Wojciecha Wysockiego oraz do spektaklu „Norwid” w reż. Mai Barełkowskiej. Debiutował wykonaniem muzyki do filmu dokumentalnego pt. „Bard” w reż. Katarzyny Kościelak (prod. TVP2) i jednocześnie wystąpił w tym filmie, pojawił się też w filmie „Wałęsa” w reż. Andrzeja Wajdy jako jeden ze strajkujących stoczniowców. Skomponował muzykę do ponad 20 filmów. Współpracował z Radiem Gdańsk, w latach 2009-2011 współprowadził audycje turystyczne.
Za pracę artystyczną został wyróżniony przez Prezydenta i Radę Miasta Ełk – statuetką Biała Lilia 2009, oraz przez Burmistrza i Radę Miasta Kościerzyna – statuetką Angelus 2010 – za osiągnięcia artystyczne i pracę z młodzieżą.
Pianista sesyjny, autor muzyki do bajek i producent audiobooków. Propagator poezji Adama Mickiewicza, autor i producent dwóch koncertów opartych o twórczość polskich romantyków: „Rozmowa z piramidami” oraz „Mickiewicz Unplugged”. Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Piosenki „Szlakiem Bardów” w Warszawie.
17 września 2022 / 19:00
RÓŻEWICZOGRANIE / Wiesław Komasa
„W swoim artystycznym wędrowaniu idę pod rękę z Poezją od wielu, wielu lat. Ona wciąż ukazuje mi nowe przestrzenie tej samej Tęsknoty. Z niektórymi utworami zaprzyjaźniam się i zapraszam do wspólnego koncertowania, to znaczy do dialogu na tematy, które są dla mnie nieustannie ważne. I tak wędrujemy przez stare znajomości np. Kochanowskiego, Norwida, Wittlina, ks. Twardowskiego, Nerudę, Tagorę, Hessego, Szekspira, Konwickiego ale i nowsze, jak chociażby „Filozofię po góralsku” ks. Tischnera i te, nad którymi pochylam się naprawdę od dawna, ale wciąż wydaje mi się, że przez zawiłość i porażającą prostotę Tadeusza Różewicza są dla mnie wciąż do odkrywania. Premierowy monodram „Różewiczogranie” chce zebrać rozrzucenie świata poetyckiego w wędrówce teatralnej za prawdą i formą Słowa.”-Wiesław Komasa
Reżyseria: Wiesław Komasa
Wykonanie: Wiesław Komasa
Na podstawie tekstów Tadeusza Różewicza
O utworach, które zainspirowały powstanie spektaklu, opowie na wstępie dr Joanna Lisiewicz; po zakończeniu prezentacji zapraszamy na spotkanie z Wiesławem Komasą.
REZERWACJE
Wszystkie wydarzenia są BEZPŁATNE. Ilość miejsc jest ograniczona, obowiązują rezerwacje: https://teatrwoknie-rezerwacje.interticket.pl/
TRANSMISJA NA ŻYWO
Spektakle, wykłady wprowadzające oraz spotkania z aktorami będą bezpłatnie transmitowane na żywo w czasie rzeczywistym (po zakończeniu transmisji nie będzie możliwości obejrzenia nagrania) na kanale YouTube Teatru w Oknie: https://bit.ly/2IY4SG0
●●●
Spektakl realizowany jest w ramach projektu "MONOTEATR: Mistrzowie słowa". Oddajemy nim hołd największym nazwiskom rodzimej literatury poprzez prezentację doskonałych wypowiedzi artystycznych w dziedzinie teatru jednego aktora, które czerpią z twórczości literackich ikon. "Mistrzowie słowa" to jednak nie tylko literaccy giganci – to również teatralne autorytety, twórcy najdłużej goszczący na jednoosobowej scenie, wyznaczający horyzonty i dający pokaz swej maestrii od dziesięcioleci. Wszystkie realizowane wydarzenia będą transmitowane na żywo w doskonałej jakości na kanale YouTube Teatru w Oknie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Teatr"
Dofinansowanie: Fundacja Lotos, Browar Amber
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense
Partner: Gdański Teatr Szekspirowski
Info: [email protected] | +48 533793100 | FB/IG/YT: @TeatrwOknie
●●●
WIESŁAW KOMASA - aktor, reżyser, pedagog, profesor tytularny Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończył PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Pracował kolejno: w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu, w Teatrze Nowym w Poznaniu i w zespole Janusza Wiśniewskiego w Warszawie. Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych u takich reżyserów, jak: I. Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, M. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, J. Englert, J. Lassale, Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, M. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, J. Englert, J. Lassale, J. Stuhr. Jest też wielokrotnym laureatem Festiwali Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu i Toruniu. W 2006 roku reprezentował Polskę na Światowym Festiwalu Szekspirowskim w Armenii ze spektaklem „Yoric, czyli spowiedź błazna”. W 2015 roku otrzymał Grand Prix za monodram „Różewiczogranie” (wg T. Różewicza) i nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, zaś na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu w 2015 roku otrzymał nagrodę ZASP-u za kreację aktorską. W 2018 roku otrzymał nagrodę jubileuszową 50-lecia Ogólnopolskiego Festiwalu Monodramu we Wrocławiu. W swoim dorobku artystycznym ma również prace reżyserskie w takich teatrach, jak: Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr im. Horzycy w Toruniu, Teatr im. Węgierki w Białymstoku, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr im. Gombrowicza w Gdyni, Teatr w Zielonej Górze (za spektakl „O beri, beri” wg „Matki” Witkacego otrzymał nagrodę za najlepszy spektakl roku). Z powodzeniem wyreżyserował również spektakl „O beri, beri” wg „Matki” Witkacego w Teatrze im. R. Rollanda w Paryżu.
18 września 2022 / 19:00
MATKA / Jolanta Juszkiewicz
Bohaterowie dramatów Witkiewicza gonią za wirażem dziwności istnienia. Ogarnięci metafizyczną namiętnością, działają przeciw sobie samemu, aż padają ofiarą własnego szaleństwa i społecznej zemsty. Matka przypomina udręczony automat. Obwinia się, zarazem zaś ma na sumieniu niejedno, poczynając od małżeństwa z przestępcą, natręctwa, opluwania człowieka. Matka i syn, nigdy nie odcięta pępowina, dręczą się nawzajem, a zarazem nie mogą bez siebie żyć. Ten typ matki jest częścią Słowiańskiej kultury, jest prawie w każdym z nas, współczując jej losowi czujemy podrażnienie procesami, którymi sami podążamy.
Reżyseria: Anatoly Frusin, Jolanta Juszkiewicz
Wykonuje: Jolanta Juszkiewicz
Na podstawie "Matki" Stanisława Ignacego Witkiewicza
O utworach, które zainspirowały powstanie spektaklu, opowie na wstępie Mateusz Nowak; po zakończeniu prezentacji zapraszamy na spotkanie z Jolantą Juszkiewicz.
REZERWACJE
Wszystkie wydarzenia są BEZPŁATNE. Ilość miejsc jest ograniczona, obowiązują rezerwacje: https://teatrwoknie-rezerwacje.interticket.pl/
TRANSMISJA NA ŻYWO
Spektakle, wykłady wprowadzające oraz spotkania z aktorami będą bezpłatnie transmitowane na żywo w czasie rzeczywistym (po zakończeniu transmisji nie będzie możliwości obejrzenia nagrania) na kanale YouTube Teatru w Oknie: https://bit.ly/2IY4SG0
●●●
Spektakl realizowany jest w ramach projektu "MONOTEATR: Mistrzowie słowa". Oddajemy nim hołd największym nazwiskom rodzimej literatury poprzez prezentację doskonałych wypowiedzi artystycznych w dziedzinie teatru jednego aktora, które czerpią z twórczości literackich ikon. "Mistrzowie słowa" to jednak nie tylko literaccy giganci – to również teatralne autorytety, twórcy najdłużej goszczący na jednoosobowej scenie, wyznaczający horyzonty i dający pokaz swej maestrii od dziesięcioleci. Wszystkie realizowane wydarzenia będą transmitowane na żywo w doskonałej jakości na kanale YouTube Teatru w Oknie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Teatr"
Dofinansowanie: Fundacja Lotos, Browar Amber
Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense
Partner: Gdański Teatr Szekspirowski
Info: [email protected] | +48 533793100 | FB/IG/YT: @TeatrwOknie
●●●
JOLANTA JUSZKIEWICZ - absolwentka wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu. Staże teatralne w Indiach w Sri Ram Center, w Norwegii przez uczestników warsztatów Grotowskiego, w Kanadzie wśród Indian tancerzy Alejandro Ronceria. W Australii skończyła Performing Arts Studies na Sydney University i założyła teatr Kropka Theatre. Razem z artystami różnych kultur rozwinęli indywidualną metodę pracy oraz repertuar w j.angielskim. W ramach otrzymanych grantów od Australian Council for Arts uczestniczyła w Międzynarodowej Szkole Antropologii Teatru ISTA prowadzonej przez Eugenio Barba oraz w seminariach Odine Teatre w Danii. Parokrotna stypendystka Ministra Kultury oraz Prezydent m.in. Warszawy i Marszałka Pomorskiego, nagradzana na międzynarodowych festiwalach. Teatr Kropka Theatre prezentuje swój autorski repertuar na festiwalach w Ameryce Południowej, Australii, Azji, Europie, Skandynawii, na Kaukazie, Bliskim i Dalekim Wschodzie.