Czy wiesz, że Chorwacja na mapie ma kształt smoka z rozłożonymi skrzydłami, a pierwsze informacje o teatrze na tych ziemiach pochodzą z końca XI wieku? Obecnie działa tam aż 7 teatrów narodowych.
Do Chorwacji, jakiej jeszcze nie znacie, zapraszamy od dzisiaj do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Czekają na Was spektakle teatralne i taneczne, filmy, muzyka oraz literatura z kraju leżącego na styku czterech kultur. Na scenie GTS m.in. spektakl "Czarna matka ziemia" z Teatru Młodych w Zagrzebiu, który zdobył najwięcej nagród w historii chorwackiego teatru.
Dyrektorka Teatru Szekspirowskiego Agata Grenda zaprasza na Tydzień Chorwacki:
TAMARA OBROVAC QUARTET – koncert
9 września 2021, g. 19.00
Gdański Teatr Szekspirowski
bilety: 20 - 40 zł
Muzyka Tamary Obrovac, pochodzącej z chorwackiego miasta Pula kompozytorki i flecistki, to inspirowany etnicznie współczesny jazz śródziemnomorski, który pozostaje pod wpływem wielu muzycznych tradycji. Artystka z powodzeniem łączy inspirację, czerpaną z jej rodzinnych stron, istryjskiego ducha muzyki i dialektu z uniwersalnym językiem jazzu.
„Jazz to dla mnie wolność, a korzenie to moja wewnętrzna prawda” – mówi Tamara Obrovac. Artystka należy do grona najoryginalniejszych twórców europejskiej sceny etnojazzowej.
Począwszy od roku 1997, Tamara Obrovac Quartet występuje na licznych scenach krajowych i międzynarodowych, grając koncerty i uczestnicząc w uznanych międzynarodowych festiwalach jazzowych (m. in. Luneburger Jazz Nights, Jazzahead Bremen, Dusseldorfer Jazz Rally, Jazz au Chellah Maroko, Jazz Festival Steyr, Jazz meets World Prague).
W 1998 roku Kwartet wydał drugi album zatytułowany „Ulika”, na cześć babci Tamary. Od tamtego czasu występują w niezmiennym składzie. Ponowne zejście się zespołu po kilku latach przerwy, latem 2011, zaowocowało ożywieniem twórczości i stworzeniem nowego sposobu interpretacji kompozycji z albumu „Ulika”. Po kilku koncertach „Ulika revival” album został nagrany przez Stefano Amerio w studiu ArteSuono w Udine i wydany w 2014 roku dla Swiss Unit records. Płyta dostała znakomite recenzje znaczących międzynarodowych mediów jazzowych, między innymi „All About Jazz”, „Jazzthetik”, „Jazz podium”. Ich ostatnie występy ponownie udowodniły, że muzyka kwartetu Tamara Obrovac sięga dalej, niż ograniczenia klasyfikacji muzycznej, rozprzestrzeniając ducha regionu śródziemnomorskiego ponad granicami geograficznymi i muzycznymi. W 2019 roku wytwórnia Alessa wydadała cyfrowy album na żywo z nagraniem z koncertu na Steyr Jazz Festival 2017.
Skład zespołu:
Tamara Obrovac (wokal, kompozycja), Matija Dedić (pianino), Krunoslav Levačić (perkusja) i Žiga Golob (kontrabas).
Dyskografia:
„Triade”, 1996; „Ulika”, 1998; „Transhistria”, 2001; „Sve pasiva” / „Everything fades away”, 2003; „Daleko je” / „Is faraway”, 2005; „Neću više jazz kantati” / „Nie będę już śpiewała jazzu”, 2009; „Madirosa”, 2011 (we współpracy z kwartetem smyczkowym Epoque); „Ulika revival”, 2014; „Canto amoroso”, 2016; „ Live @ ZKM ” (jej pierwszy podwójny album na żywo nagrany podczas koncertu w Zagrzebskim Teatrze Młodzieży), 2018; „TransAdriaticum”, 2019.
____________________
SPEKTAKLE
„Trzy zimy“, Tena Štivičić, Chorwacki Teatr Narodowy w Zagrzebiu
Reżyseria: Ivica Buljan
10 września 2021, g. 19.00, 3 h
Platforma VOD Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Bilety: 25 zł
Spektakl prezentowany z napisami w j. polskim i angielskim
Tena Štivičić jest nagradzaną chorwacką dramatopisarką, której spektakle są prezentowane w całej Europie. Odnosi również liczne sukcesy jako scenarzystka filmowa i telewizyjna. Do napisania „Trzech zim” zainspirowała ją historia jej rodziny. Epicka tragedia rodzinna, rozgrywająca się na trzech alternatywnych poziomach czasowych i przedstawiająca cztery pokolenia chorwackiej rodziny. Od zwycięstwa zwolenników komunistycznej partii Tito, przez rozpad Jugosławii w 1990, do podpisania traktatu o wstąpieniu do Unii Europejskiej w 2011 – losy rodziny Kos przeplatają się z losami ich kraju w obliczu politycznego przewrotu.
Twórcy:
Autorka tekstu: Tena Štivičić, polski przekład: Barbara Kramar
Reżyseria: Ivica Buljan, dramaturgia: Mirna Rustemović, scenografia: Aleksandaer Denić, kostiumy: Ana Savić Gecan, muzyka: Mitja Vrhovnik Smrekar, światła: Sonda4, video i zdjęcia: Toni Soprano
Obsada:
Mada Peršić, Silvio Vovk, Alma Prica, Nina Violić, Slavko Juraga, Ksenija Marinković, Barbara Vicković, Dragan Despot, Bojan Navojec, Franjo Kuhar, Siniša Popović, Jadranka Đokić, Luca Anić, Mislav Čavajda.
__________________________________________
„Czarna Matka Ziemia“, Teatr Młodych w Zagrzebiu
Adaptacja: Tomislav Zajec, reżyseria: Dora Ruždjak Podolski
11 września 2021, g. 19.00, 2 h 40 min
Gdański Teatr Szekspirowski
bilety: 40 - 60 zł
Spektakl prezentowany z napisami w j. polskim i angielskim.
„Czarna Matka Ziemia” to powieść Kristiana Novaka, opowiadająca historię odnoszącego sukcesy młodego pisarza Matiji Dolenčeca, który stara się przezwyciężyć swój twórczy i emocjonalny kryzys. Odkrywa własną historię, stłumioną w zapomnieniu i zastąpioną dziesiątkami przez siebie wymyślonych. Zatajona przeszłość bohatera to opowieść o jego dzieciństwie w wiosce Medimurie, śmierci ojca, ośmiu samobójstwach, dwóch demonach, utraconych przyjaciołach, wielkich mitach i lokalnych legendach. Osadzona na przełomie lat 90-tych historia opowiada o codziennych kłamstwach, poczuciu winy, okrucieństwu, odosobnieniu i miłości.
Oparta na powieści Novaka produkcja sceniczna przygotowana przez Teatr Młodych w Zagrzebiu nie tylko zachwyciła widzów, ale i zdobyła najwięcej nagród w historii chorwackiego teatru (m.in. za adaptację, reżyserię i kostiumy) i została uznana za najlepszy spektakl teatralny sezonu 2016/2017.
Po spektaklu o godz. 21.40 odbędzie się spotkanie z reżyserem oraz artystami Teatru Młodych w Zagrzebiu oraz Krystianem Novakiem, autorem książki „Czarna Matka Ziemia”.
Twórcy:
Autor: Kristian Novak, Adaptacja: Tomislav Zajec, Reżyseria: Dora Ruždjak Podolski, Scenografia: Stefano Katunar, Kostiumy: Doris Kristić, Ruch sceniczny: Petra Hrašćanec, Muzyka: Stanko Kovačić, Dźwięk: Miroslav Piškulić, Światła: Aleksandar Čavlek, Asystentka rezysera: Lea Anastazija Fleger.
Obsada:
Adrian Pezdirc, Mia Melcher, Doris Šarić Kukuljica, Nataša Dorčić, Urša Raukar, Dado Ćosić, Zoran Čubrilo, Suzana Nikolić, Jasmin Telalović, Dora Polić Vitez, Pjer Meničanin, Barbara Prpić, Nadežda Perišić Radović, Danijel Ljuboja, Damir Šaban, Mateo Videk, Milica Manojlović, Stanko Kovačić, Nikola Ljutić / Leon Bujanović.
__________________________________________
„Bajka o obłoczku“, Teatr Mała Scena w Zagrzebiu
Reżyseria: Ivica Šimić
12 września 2021, g. 11.00 i 15.00, 45 min
Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku
bilety: 15 - 20 zł
spektakl dla dzieci
Pierwszy chorwacki spektakl dla widzów poniżej drugiego roku życia. Przedstawienie Teatru Mała Scena przeznaczone jest dla dzieci w wieku od 1,5 roku do 5 lat. Zostało tak zaprojektowane, by było łatwe do zrozumienia dla najmłodszych i by od początku wprowadzało ich w magię teatru. Ten kukiełkowy spektakl zaprasza dzieci do odbycia fascynującej teatralnej podróży. Pewnego dnia miękka biała chmura unosi z łąki chłopca i zabiera go ze sobą. Razem oglądają pustynie, lasy deszczowe, morza i góry. Podczas tej podróży zwiedzają świat, poznając piękno i tajemnice naszej planety.
Spektakl został nagrodzony na Festiwalu ASSITEJ w 2003 roku, a Ivica Simic zdobyła tytuł najlepszej aktorki.
Twórcy:
Reżyseria: Ivica Šimić, Scenografia i kukiełki: Dunja Niemčić, Anina Lasta, Robert Budor, Valentina Supanz Marinić i Neda Vuković, Zdjęcia: Irena Sinković, Tekst: Ivica Šimić / Buga Marija Šimić.
__________________________________________
„Impossible Dances“, BADco.
Reżyseria: Goran Sergej Pristaš
13 września 2021, g. 19.00, 1h
Gdański Teatr Szekspirowski
bilety: 25 - 30 zł
BADco. to kolektyw performatywny z siedzibą w Zagrzebiu. Zespół poddaje systematycznej analizie procesy sztuki performatywnej, zarówno w zakresie prezentacji jak i obserwacji różnorodnych kontekstów formalnych i percepcyjnych. Dzięki temu w spektaklach grupy obserwujemy modyfikacje w strukturach relacji z publicznością, architektury spektaklu czy schematów komunikacyjnych.
W spektaklu „Impossible Dances” BADco. bada nowe sposoby praktykowania niemożliwego. To „niemożliwe” wyłania się z procesu przekładania choreografii na choreografię, nagrania na ruch, poezji na performans. Dla zespołu „niemożliwe jest konieczne, ponieważ w miarę jak postępuje efekt cieplarniany, nic nie jest pilniejsze niż spotkanie niezliczonych niemożliwości”. Po spektaklu odbędzie się krótki wykład prof. Ivy Hraste Soco nt. wspołczesnej kultury Chorwacji jako marki.
Twórcy:
Reżyseria: Goran Sergej Pristaš, dramaturgia: Tomislav Medak, choreografia/
performance: Nikolina Pristaš, Ana Kreitmeyer, Zrinka Užbinec, Marta Krešić , projekt:
Dejan Dragosavac Ruta, produkcja: Lovro Japundžić, video: Goat Island, The Sea & Poison,
fragmenty tekstów: Karen Brodine, Juliana Spahr, John Cage, Đuro Seder.
Projekt powstał przy wsparciu Zagrzebskiej Rady Miejskiej ds. Kultury oraz Ministerstwa Kultury Republiki Chorwacji.
Premiera: 25 maja 2019, Chicago Cultural Center, USA
„Staging a Play: Tartuffe“, na podstawie „Świętoszka“ Moliere'a, Zagreb Dance Company
Reżyseria i choreografia: Matija Ferlin
15 września 2021, g. 19.00, 1h 10 min
Gdański Teatr Szekspirowski
bilety: 30 - 50 zł
Klasyczna komedia Moliere’a „Świętoszek“ („Tartuffe“) jest drugą, po „Szklanej Menażerii” Tennessee Williamsa, inscenizacją Matiji Ferlina ze stworzonego przez niego cyklu „Staging a Play”. Cykl jest próbą zmierzenia się z wielkimi dziełami sztuki dramatu za pomocą eksperymentu, polegającego na przełożeniu tekstu na język choreografii. Słowo mówione zastępowane jest fizyczną ekspresją w określonym kontekście znaczeniowym. „Staging a Play” kwestionuje same podstawy pojęcia inscenizacji dramatu. U Ferlina ciało staje się środkiem do manifestowania konkretnych znaczeń zapisanych w każdym wersie, bez próby osiągnięcia tego samego poziomu lub tego samego rodzaju przekazu treści komunikatu.
Matija Ferlin ukończył School for New Dance Development w Amsterdamie. Po studiach przeniósł się do Berlina, gdzie pracował i mieszkał przez kilka lat. Następnie wrócił do miejscowości z której pochodzi, Puli w Chorwacji, aby skupić się na przeformułowywaniu różnorodnych koncepcji prezentacji scenicznych i innych, włączając krótkie filmy, wideo i wystawy. Reżyser i choreograf przedstawia wnikliwą i współczesną interpretację „Tartuffe“. Przedstawienie zostało bardzo wysoko ocenione przez chorwacką krytykę teatralną.
Zagreb Dance Company (ZPA) zostało założone w 1970 przez tancerkę Lelę Gluhak Bunetę. Od 2014 jest prowadzone przez producenta Petra Glad Mažara. Przez wiele lat swojego istnienia i pod przewodnictwem różnych dyrektorów artystycznych ZPA zawsze kładła nacisk na oryginalne dzieła oraz wysoki poziom artystyczny i techniczny swoich produkcji.
Twórcy:
Reżyseria i choreografia: Matija Ferlin; dramaturgia: Jasna Žmak; scenografia: Mauricio Ferlin; muzyka: Luka Prinčić i Matjaž Predanič; kostiumy: Matija Ferlin i Desanka Janković; Make – up: Sanja Rivić; światło i kierownictwo techniczne: Saša Fistrić; zdjęcia: Jelena Janković
Współpraca choreograficzna i obsada:
Petra Chelfi, Andreja Jandrić, Domagoj Janković, Darko Japelj, Sintija Kučić, Marin Lemić, Roberta Milevoj, Petra Valentić i Eva Kocić.
____________________
FILMY
____________________
„Mała wycieczka“, („Kratki izlet“), 2017
Reżyseria: Igor Bezinović
10 września 2021, g. 17.30, 1 h 15 min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny
Letni festiwal muzyczny - jeden z tych, w czasie których zapomina się o higienie i zdrowym rozsądku. Młodzież się bawi, alkohol znika w spragnionych gardłach, pot paruje w bezchmurne niebo. Koncerty szybko stają się zaledwie tłem dla pijackich konwulsji i pozbawionych treści rozmów. Kiedy dni zaczynają zlewać się ze sobą, nagle pewien dziwak rzuca ożywczy pomysł: odwiedźmy pobliski klasztor! Prowadzona przez niego drużyna idzie przez lasy, pola i miasteczka, które wyglądają, jakby ominęła je rewolucja przemysłowa. Stopniowo kolejne osoby odłączają się od pochodu, porwane przez bieg wydarzeń i wchłonięte przez świat. „Mała wycieczka“ jest lekko surrealistyczną przypowieścią o dojrzewaniu, o tej pogoni za widmowym celem, w którą wyrusza się w doborowym towarzystwie, a kończy z narastającym poczuciem osamotnienia.
Film oparty na książce „Kratki izlet“ Antuna Šoljana.
Twórcy:
Reżyseria: Igor Bezinović, Scenariusz: Igor Bezinović, Ante Zlatko Stolica, Zdjęcia: Danko Vučinović, Montaż: Hrvoslava Brkušić, Miro Manojlović, Dźwięk: Martin Semenčić, Muzyka: Hrvoje Nikšić, Produkcja: Igor Bezinović, Tena Gojić.
Produkcja: Studio Pangolin, Wsparcie: Hrvatski audiovizualni centar (HAVC), Grad Zagreb
Występują:
Ante Zlatko Stolica, Mladen Vujčić, Željko Beljan, Iva Ivšić, Marko Aksentijević, Martina Burulic, Josip Visković.
__________________________________________
„Konstytucja“, („Ustav Republike Hrvatske“), 2016
Reżyseria: Rajko Grlić
14 września 2021, g. 18.30, 1 h 30 min
Instytut Kultury Miejskiej
Bilety: 10 zł
Intymna historia miłosna z udziałem trojga ludzi zamieszkujących ten sam budynek w centrum Zagrzebia. Bohaterowie różnią się pod względem statusu społecznego, orientacji seksualnej, przekonań politycznych i religijnych, ale łączy ich nie tylko miejsce, w którym żyją, lecz również demony przeszłości, ściśle powiązane z trudną historią stosunków serbsko-chorwackich.
Vjeko jest 60-letnim nauczycielem w liceum, który poświęcił całe swoje życie badaniu chorwackiej historii i języka. Mieszka w zaniedbanym lokum wraz ojcem, przykutym do łóżka byłym oficerem faszystowskiej armii chorwackiej. Pewnej nocy zostaje pobity do utraty przytomności przez grupę wyrostków. W szpitalu Maja, dobiegająca pięćdziesiątki pielęgniarka, rozpoznaje we Vjeko swojego sąsiada, pomaga mu wrócić do domu i opiekuje się nie tylko nim, ale i jego kalekim ojcem. W zamian Vjeko zgadza się pomóc mężowi Mai, dyslektycznemu policjantowi Ante, przygotować się do egzaminu z konstytucji chorwackiej. Ante jest Serbem i z tego tytułu wciąż napotyka na nieprzyjemności w pracy. Tak rozpoczyna się opowieść o trojgu kompletnie różnych ludzi, którzy nieoczekiwanie i wbrew własnej woli uzależniają się od siebie.
„Konstytucja“ zdobyła Grand Prix dla najlepszego filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu.
Rajko Grlić – urodził się w 1947 roku w Zagrzebiu. Ukończył Wydział Filmowy i Telewizyjny Akademii Sztuk Scenicznych w czeskiej Pradze. Jako reżyser i scenarzysta pracował przy kilkudziesięciu produkcjach fabularnych i dokumentalnych, kinowych i telewizyjnych. Jego dokonania były prezentowane w kinach na pięciu kontynentach i często zauważane na światowych festiwalach, w tym tak prestiżowych, jak imprezy w Cannes i Karlowych Warach. Najbardziej znanym filmem Chorwata pozostaje komediodramat wojenny „Posterunek graniczny”, zdobywca wielu nagród i wyróżnień, od Hamburga, przez San Sebastian, po Warszawski Festiwal Filmowy.
Twórcy:
Reżyseria: Rajko Grlić, Scenariusz: Rajko Grlić, Ante Tomić, Zdjęcia: Branko Linta, Montaż: Andrija Zafranović, Muzyka: Duke Bojadziev, Scenografia: Željka Burić, Kostiumy: Leo Kulas, Anamarija Filipović-Srhoj, Producenci: Ivan Maloča, Rudolf Biermann, Mike Downey, Dejan Milošeski, Jani Sever, Sam Taylor, Maja Vukic.
Obsada:
Nebojša Glogovac jako Vjeko Kralj; Dejan Aćimović jako Ante Samardžić ; Ksenija Marinković jako Maja Samardžić; Božidar Smiljanić jako Hrvoje Kralj ; Mladen Hren jako Ivan Stanić; Matija Čigir jako Bobanović oraz Zdenko Jelčić jako ojciec Tomislav.
Nagrody i festiwale:
2016 – Grand Prix dla najlepszego filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu
2017 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Santa Barbara – najlepszy film nieanglojęzyczny
2016 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Słowenii – nagroda dla najlepszej koprodukcji o mniejszościach, nagroda za najlepsze kostiumy
2016 – Cinedays Film Festival w Macedonii
____________________
CZYTANIE PERFORMATYWNE
____________________
„Spotkanie“, Nina Mitrović
Reżyseria: Maciej Konopiński
Przekład: Janusz Szablewski
15 września 2021, g. 17.30, 1 h
Teatr w Oknie
Bilety: 15 zł
Małe mieszkanie. Skromnie urządzone. Pewnego dnia pod wieczór. Odwiedziny.
I kilka uwag: Nie ma didaskaliów. Nie są potrzebne. Ludzie zachowują się normalnie, jak to w odwiedzinach. Rozmawiają. Piją. Palą. Przechadzają się. Patrzą na siebie. Albo nie patrzą. Wstają. Chodzą. Siadają. I znowu wstają. Zdejmują płaszcz, gdy wchodzą. Wychodzą do toalety. Patrzą przez okno. Robią zwykłe drobne rzeczy.
Rozmowa toczy się bez przerw, bez podkreślania ważnych momentów; ma swój rytm, który z całą pewnością nie jest powolny.
Komunikacja jest niemożliwa, stoi na krawędzi konfliktu, ale właściwy wybuch nie następuje. Są emocje, ale głęboko ukryte, nie mogą się wydostać na zewnątrz.
Nina Mitrović (1978) jest chorwacką dramaturżką i reżyserką teatralną. Ukończyła Akademię Sztuk Dramatycznych w Zagrzebiu. Jest autorką wielu sztuk teatralnych, scenariuszy radiowych oraz filmów dokumentalnych.
____________________
TURYSTYKA
____________________
Piękno Chorwacji w filmowym kadrze
prowadzenie: dr Agnieszka Puszczewicz
11 września 2021, g. 17.00, 1 h 30 min
Gdański Teatr Szekspirowski
Bilety: 15 zł
Chorwacja to kraj pełen cudów, zarówno natury jak i kultury. Znajdziemy tu bogactwo unikatowych przyrodniczo zakątków, rajskich wysp, jaskiń i wodospadów, a także liczne zabytki wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. To kraj, w którym krzyżują się różnorodne kultury i tradycje.
Znajdująca się pod wpływem wschodu i zachodu, a także południowego ducha, Chorwacja przez lata rozwinęła bogatą i różnorodną ofertę artystyczną, literacką i muzyczną. W tym kraju różnorodność smaków śródziemnomorskiej kuchni łączy się z wybornym winem, głównie z rejonów Istrii i Kwarneru, Plešivicy czy Dalmacji.
Spotkaniu towarzyszyć będzie degustacja znakomitego chorwackiego wina.
dr Agnieszka Puszczewicz - dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Przybliży najpiękniejsze zakątki Chorwacji przez pryzmat kadrów filmowych. To właśnie w tym pieknym kraju kręcono takie światowe produkcje, jak: „Gra o tron”, „Mamma mia II” czy „Gwiezdne wojny”, a także wiele innych. O tych i innych ciekawostkach dowiecie się Państwo z prezentacji, która pokaże mniej znane oblicze Chorwacji i zaskoczy zarówno fanów najnowszych produkcji filmowych, jak i wielbicieli klasyki.
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬____________________
LITERATURA
____________________
Pokolenie przerwanej młodości. Antologia współczesnego dramatu chorwackiego.
prowadzenie: prof. Snježana Banović
12 września 2021, g. 18.00
Gdański Teatr Szekspirowski
wstęp wolny
Spotkanie z autorką sztuki „Spotkanie” oraz wybitnymi chorwackimi teatrologami związane jest wydaną właśnie publikacją „Pokolenie przerwanej młodości. Antologia współczesnego dramatu chorwackiego“. Pomysłodawcami antologii byli jej redaktorzy: Ana Kodrić Gagro, Jerzy Molas i Patrycjusz Pająk. Publikację dofinansował Wydział Polonistyki UW, wsparło zaś finansowo Ministerstwo Kultury Republiki Chorwackiej.
Antologia prezentuje sześć dramatów, napisanych na przełomie XX i XXI wieku przez sześciu wybitnych dramaturgów i dramaturżek - Mate Matišić („Anioły Babilonu“), Ninę Mitrović („Spotkanie“), Ivana Sajko („Europa“), Tena Štivičić („3 Zimy“), Ivana Vidić („Ktoś inny“) i Tomislava Zajca („To, czego brakuje“). Teksty dramatów przełożyli na język polski tłumacze związani z Instytutem Slawistyki Zachodniej i Południowej UW: Janusz Szablewski, Katarzyna Taczyńska, Ewa Wróblewska-Trochimiuk i Anna Boguska oraz, spoza uczelni, Dorota Jovanka Ćirlić. Pozycja zawiera też informacje bibliograficzne o twórcach oraz esej o dramaturgii uwzględniający różne punkty widzenia - teorię literatury, studia teatralne oraz reżyserów.
„Dramatopisarki i dramatopisarze – pisze Boris Senker – których teksty włączone zostały do antologii (…) [przeżyli] gwałtowny rozpad świata – ich dotychczasowego świata: upadek komunizmu, koniec socjalistycznej Jugosławii, wojnę domową i wreszcie powstanie niepodległej Chorwacji. Wydarzenia te zahamowały dotychczasowy proces indywidualnego rozwoju przedstawicieli tej generacji – pokolenia przerwanej młodości (jak je określił Boris Senker).“
W spotkaniu udział wezmą: dr Ana Kodrić Gagro, Starszy Doradca w Dyrekcji ds. Rozwoju Kultury i Sztuki, Ministerstwo Kultury i Mediów Chorwacji, redaktorka antologii „Pokolenie przerwanej młodości“, prof. Boris Senker z Instytutu Komparatystyki na Uniwersytecie w Zagrzebiu, prof. Patrycjusz Pajak, Dyrektor Instytutu Slawistyki Zachodniej i Południowej UW oraz autorzy sztuk: Tomislav Zajec i Kristian Novak, a także Dora Ruždjak Podolski – reżyserka spektaklu „Czarna Matka Ziemia“.
__________________________________
Teatr dla ludzi – powojenna dekada polityki kulturalnej
prowadzenie: prof. Snježana Banović
14 września 2021, g. 17.30
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny
„Teatr dla Ludzi” (Chorwacki Teatr Narodowy w Zagrzebiu od 1945 do 1955 – od socrealizmu do samorządności) to pierwsza pozycja w historii chorwackich badań nad teatrem, która opisuje rolę Chorwackiego Teatru Narodowego w Zagrzebiu w kontekście wprowadzania nowej polityki kulturalnej przy zmianach społecznych w Chorwacji po II wojnie światowej. Publikacja będąca rezultatem trzyletnich badań autorki, oparta jest na obszernym materiale archiwalnym, w tym artykułach prasowych, recenzjach, wspomnieniach, i innych historyczno-politycznych, teatralnych czy literackich źródłach, odkrywając wiele nieznanych wcześniej faktów i rzucając nowe światło na te pozornie znane.
Snježana Banović - reżyserka teatralna, pisarka i profesorka Wydziału Produkcji Akademii Sztuk Dramatycznych w Zagrzebiu. Posiada tytuł doktora nauk o sztukach performatywnych Uniwersytetu w Zagrzebiu. Autorka czterech książek (“The State and its Theatre”, “Theatre of Crisis”, “Official Exit” oraz “Theatre for People”). W centrum jej zainteresowań znajduje się zarządzanie kulturą, teatry i festiwale państwowe oraz publiczne teatry w kontekście polityki kulturalnej Chorwacji i Unii Europejskiej – na tych tematach oparta jest większość jej prac. Publikuje recenzje, opracowania i artykuły do dzienników, gazet i źródeł on-line. Jest członkinią wielu chorwackich stowarzyszeń kulturalnych. Dwukrotnie była wybrana na szefową Komitetu Kulturalnego ds. Teatru Ministerstwa Kultury Republiki Chorwacji. Była Dyrektorem Artystycznym Chorwackiego Teatru Narodowego w Zagrzebiu. Jako profesor mentorowała wielu studentom i prowadziła liczne projekty badawcze Uniwersytetu w Zagrzebiu.