EN

14.06.2023, 14:27 Wersja do druku

Gdańsk. Premiera Needcompany w koprodukcji z Teatrem Szekspirowskim

Międzynarodowy, interdyscyplinarny kolektyw artystyczny Needcompany wystąpi podczas 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego z premierą spektaklu „Billy’s Joy”. Gdański Teatr Szekspirowski jest polskim koproducentem spektaklu.

fot. mat. teatru

Dwa lata temu na zaproszenie prof. Jerzego Limona, podczas 25. Festiwalu Szekspirowskiego Needcompany pokazał swój głośny spektakl „Billy’s Violence”. Był to początek historii dyptyku o twórczości Williama Szekspira. Odnosił się do przemocy w sztukach Stratforczyka.

W „Billy’s Violence” Victor Afung Lauwers przeanalizował dziesięć tragedii Szekspira, przepisując je na gwałtownie czułe, intymne dialogi między kobietą a mężczyzną, odarte z wszelkich odniesień historycznych i treści anegdotycznych. Skoncentrował się przy tym na ich przemocowym aspekcie, którego ofiarami były kobiety: Porcja, Kleopatra, Ofelia, Lawinia, Kordelia, Desdemona czy Lady Makbet. Agresja, gwałt, śmierć dotykały poszczególnych bohaterek. Według Louwersa Szekspir nie różni się wiele od Quentina Tarantino.

Słynny belgijski zespół pragnął kontynuować pracę nad sztukami Szekspira. W „Billy’s Joy” Victor Afung Lauwers zasiadł do pracy nad komediami. Zapowiada się tym razem radykalne przedstawienie poszukujące współczesnego pojęcia radości.
„Radość ma wiele aspektów. Chcę skupić się na jednym z nich, na pojednaniu. Pojednanie jest pojęciem, o którym można mówić wiele. Stanowi ono ważny motyw w twórczości komediowej Szekspira. Pogląd, że komedie są zabawne, a tragedie nie, to w rzeczywistości błąd interpretacyjny. Jedyna różnica w poetyce między komedią a tragedią (według Arystotelesa) polega na tym, że komedia kończy się dobrze, a tragedia źle. (…) Niewiele można powiedzieć o aktualności Szekspira. W istocie przedstawienia sztuk z kanonu, takich jak sztuki Szekspira, od dawna są niepotrzebne. Dlatego nie jest moim zamiarem stworzenie spektaklu kanonicznego. Chodzi mi raczej o historię, czyli o nasze uchybienia. Kto nie chce znać przeszłości, ten nie chce znać sam siebie. Podejście do przeszłości jest fundamentalną kwestią tożsamościową, by nie powiedzieć prawem podstawowym, i nie ma w społeczeństwie, w którym możliwe jest pojednanie, ani jednej osoby, ani instytucji, jaka mogłaby artystę lub jego publiczność tego prawa pozbawić” – mówi Victor Afung Lauwers.

Billy’s Joy
Needcompany (Belgia)


Tekst – Victor Afung Lauwers
Muzyka – Maarten Seghers
Reżyseria, scenografia, kostiumy – Jan Lauwers
Dramaturgia – Elke Janssens, Erwin Jans
Asystentka reżysera – Emily Hehl
Kierownictwo produkcji – Marjolein Demey

Obsada
Nao Albet
Grace Ellen Barkey
Gonzalo Cunill
Martha Gardner
Romy Louise Lauwers
Juan Navarro
Maarten Seghers
Meron Verbelen

Światowa premiera – 11.07.2023, Akademietheater, ImPulsTanz w Wiedniu
Polska premiera – 4 i 5.08.2023, Gdański Teatr Szekspirowski
Język – angielski z elementami katalońskiego i hiszpańskiego z napisami w języku polskim

Produkcja – Needcompany
Koprodukcja – ImpulsTanz (Wiedeń), Perpodium (Tax Shelter w Belgii), Le Quartz (Brest), Gdański Teatr Szekspirowski (Gdańsk), Teatro Central (Sewilla), Teatro Español y Naves del Español en Matadero (Madryt), CC Brugge (Brugia)
Przy wsparciu władz flamandzkich i programu ulg podatkowych rządu federalnego Belgii za pośrednictwem Cronos Invest.

Needcompany to kolektyw artystyczny założony przez artystów Jana Lauwersa i Grace Ellen Barkey w 1986 roku. Maarten Seghers jest członkiem Needcompany od 2001 roku. Lauwers, Barkey i Seghers tworzą człon grupy. Na ich pracę artystyczną składają się spektakle teatralne i taneczne, performansy, projekty wizualne i pisarskie. Występują w najważniejszych centrach artystycznych w Belgii i za granicą.

Needcompany skupia wokół siebie międzynarodowe, wielojęzyczne i interdyscyplinarne środowisko twórców. Tę różnorodność odzwierciedla skład zespołu, w którym zazwyczaj jest reprezentowanych co najmniej siedem narodowości. Przez lata pracy w ramach Needcompany wyłoniło się wiele artystycznych grup, m.in. Lemm & Barkey (Grace Ellen Barkey i Lot Lemm) i OHNO COOPERATION (Elke Janssens, Maarten Seghers, Jan Lauwers). Needcompany skupia się na indywidualnym artyście i jego procesie twórczym.

Fundamentalnymi wartościami w pracy zespołu są: autentyczność, nieodzowność i znaczenie. Medium samo w sobie jest nieustannie kwestionowane, artyści przykładają dużą wagę do sprawdzania relacji między treścią i formą, którą ona przyjmuje. Needcompany wierzy w jakość, innowację i współpracę. Zespół jest od wielu lat wiodącym głosem w międzynarodowej debacie na temat fundamentalnego znaczenia piękna i sztuki w życiu społecznym.

fot. mat. teatru

OGŁOSZENIE PROGRAMU

Program 27. Festiwalu Szekspirowskiego zostanie ogłoszony 20 czerwca m.in. na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych festiwalu. Wtedy także widzowie poznają finalistów konkursu o Złotego Yoricka. Ruszy także sprzedaż biletów.
Już dziś organizatorzy zachęcają do zapoznania się z identyfikacją 27. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego nawiązującą do motta tegorocznej edycji „Cudowna jest głupota tego świata!” – cytatu z „Króla Leara”.

O FESTIWALU

Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski odbywa się co roku latem w Trójmieście, organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense od 26 lat. Prezentowało się na nim ponad 240 różnych zespołów teatralnych z ponad 40 krajów. Pokazywano realizacje takich twórców, jak Peter Brook, Luk Perceval, Romeo Castellucci, Elizabeth LeCompte, Lew Dodin, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Tiago Rodrigues, Jan Lauwers, Roberto Ciulli, Robert Sturua i wielu innych (łącznie, podczas dotychczasowych edycji swoje produkcje pokazało ponad 250 reżyserów z całego świata). Festiwal jest międzynarodową platformą wymiany doświadczeń, praktyk teatralnych i dyskusji środowisk związanych z twórczością Williama Szekspira oraz fanów teatru. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal z Polski i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową nagrodę EFFE Award, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA – European Festivals Association) we współpracy z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku jest to również wydarzenie w istotny sposób promujące Gdańsk i Trójmiasto na forum krajowym i międzynarodowym. Wyrazem tego jest, między innymi, zainicjowana w 2010 r. Europejska Sieć Festiwali Szekspirowskich, zrzeszająca obecnie 11 partnerów – z Polski, Niemiec, Węgier, Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii (2), Armenii, Danii, Macedonii, Serbii, mająca swoją siedzibę w Gdańsku.
Festiwal Szekspirowski łączy prezentacje spektakli z całego świata z konkursami na najlepsze polskie spektakle szekspirowskie (konkursy o Złotego Yoricka i SzekspirOFF, od 2023 r. także konkurs o Nowego Yoricka), a także działaniami artystycznymi, edukacyjnymi, warsztatami i spotkaniami z twórcami z różnych stron świata.

Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.
Więcej informacji: festiwalszekspirowski.pl.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne