Scrooge jako właściciel kamienicy we Wrzeszczu i szkolne zadanie domowe, które staje się pretekstem do nawiązania serdecznych relacji sąsiedzkich – autor scenariusza Szymon Jachimek i reżyser Michał Derlatka proponują współczesną wersję klasycznego opowiadania Charlesa Dickensa. Premiera w niedzielę 3 grudnia o 17.00 na Dużej Scenie Teatru Miniatura.
„Opowieść wigilijna” Dickensa towarzyszy nam w każde święta w tej czy innej postaci – na ekranie, na scenie, w niezliczonej ilości inspirowanych nią świątecznych gadżetów. Szymon Jachimek i Michał Derlatka postanowili zaproponować nową adaptację, która jest luźno inspirowana losami Dickensowskich bohaterów. Akcja dzieje się w kamienicy we Wrzeszczu, a bohaterami i bohaterkami są uczniowie podstawówki Aga, Filip i Mały, mieszkańcy kamienicy i jej zgryźliwy właściciel Leon.
- Chyba najważniejszą częścią legendarnej Magii Świąt jest bycie razem, bycie wspólnotą. Wierzę, że na poziomie pojedynczych rodzin umiemy być ze sobą, wyrażać czułość i bliskość, ale już na poziomie sąsiedzkim… No, nie kipimy serdecznością. Stąd taka fantazja: o sąsiadach, którzy na co dzień się nie zauważają, ale przy okazji Świąt zbliżają się do siebie i – tu powieje patosem, ale trudno, w grudniu można – wspólnie tworzą dobro – opowiada Szymon Jachimek, autor scenariusza, znany trójmiejski dramatopisarz i improwizator, członek nieistniejącego już bardzo popularnego Kabaretu Limo, obecnie kierownik literacki Teatru Kameralnego w Bydgoszczy.
- Zastanawiałem się, czy „Opowieść wigilijna” mogłaby zdarzyć się tu i teraz. Dzisiaj, w Gdańsku, najlepiej we Wrzeszczu, w roku 2023. Czy człowiek jak Scrooge może się zmienić i co musi się wydarzyć, żeby do takiej cudownej przemiany doszło. Myślę, że dickensowski sen o duchach, który diametralnie odmienia życie bohatera, to nieco naiwna pieśń przeszłości. Ale może gdyby dzisiaj drugi człowiek, krewny, sąsiad czy kolega z klasy, po ludzku wyciągnął do niego dłoń, to może udałoby się wyrwać współczesnego Scrooge'a z czarnej dziury smutku i samotności? – dodaje reżyser Michał Derlatka, dyrektor Teatru Miniatura.
Na scenie wystąpią wszyscy aktorzy teatru wraz z gościnnymi: Dariuszem Czarnieckim i Piotrem Srebrowskim. Muzykę tworzy znakomity muzyk, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor muzyki filmowej i teatralnej Mikołaj Trzaska, scenografię kierowniczka Pracowni Plastycznej Miniatury Aleksandra Szumska, a kostiumy Magdalena Mucha, scenografka i kostiumografka.
Bilety na spektakl w cenie 35 zł normalny, 30 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl lub www.interticket.pl. Bilety na premierę można kupić na tydzień przed premierą. Rezerwacja i sprzedaż: 58 341 94 83, 601 628 377, [email protected]
O artystach
Szymon Jachimek
Dramatopisarz, improwizator, artysta kabaretowy. Do 2014 roku był członkiem nieistniejącego już Kabaretu Limo, od 2015 roku zajmuje się głównie pisaniem oraz improwizacją komediową. Piastuje stanowisko kierownika literackiego Teatru Kameralnego w Bydgoszczy. W 2021 r. otrzymał I Nagrodę w konkursie Teatroteka, organizowanym przez ZAiKS i WFDiF, w 2018 r. otrzymał III Nagrodę w tym samym konkursie, a w 2016 i 2020 roku zdobył I Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, był sześciokrotnym półfinalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W 2020 roku otrzymał wyróżnienie w konkursie Pod pretekstem, organizowanym przez ZAiKS. Jego sztuki były wystawiane m.in. przez Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie, Teatr Muzyczny w Łodzi, Teatr Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Scenę Wspólną w Poznaniu, Konsulat Kultury w Gdyni, Teatr Kameralny w Bydgoszczy, Teatr Nowy w Częstochowie, trójmiejski Teatr Komedii Valldal i słowackie Stredoslovenské osvetové stredisko. We wrześniu 2018 r. jedna z jego sztuk, „Znaczył Kapitan”, ukazała się w „Dialogu”. Ponadto jest członkiem grup improwizacyjnych Dzikie węże i Jachimek-Tremiszewski Trio. W lutym 2020 r. odbyła się premiera jego autorskiego recitalu piosenki kabaretowej „Z dala od tonacji”. W 2020 r. otrzymał stypendium artystyczne Marszałka Województwa Pomorskiego, a w 2021 r. został uhonorowany teatralną Nagrodą Prezydenta Miasta Gdyni.
Michał Derlatka
Reżyser teatralny, aktor, lalkarz, od września 2019 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Pochodzi z Trójmiasta. Ukończył wydziały: aktorski (PWST Wrocław) oraz reżyserii teatralnej (PWST Kraków/Wrocław), studiował też reżyserię i dramaturgię w Hiszpanii (Institut del Teatre, Barcelona). Specjalizuje się w przedstawieniach teatru formy i teatru młodego widza. Stypendysta MKiDN, wyróżniany i nagradzany lokalnie i ogólnopolsko. Ma na koncie ponad pięćdziesiąt realizacji teatralnych (nie licząc realizacji niemal trzydziestu czytań performatywnych) w Polsce, Hiszpanii, Czechach, na Słowacji; pracował po polsku, czesku, słowacku, francusku, hiszpańsku, katalońsku i angielsku.
Mikołaj Trzaska
Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. W latach 80. zafascynowany jazzem lat 60., szczególnie muzyką Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana, podejmuje samodzielną naukę na saksofonie altowym. Karierę zaczynał na początku lat 90. jako współzałożyciel i saksofonista grupy Miłość, jednego z filarów sceny yassowej. Zespół ma na koncie pięć albumów, współpracował m.in. z Lesterem Bowiem i Tomaszem Stańką. W tej samej dekadzie pod szyldem The Users Trzaska wraz z Robertem Brylewskim, Marcinem Świetlickim, Ryszardem Tymańskim, Milo Kurtisem i Jackiem Olterem nagrał legendarną płytę „Nie idź do pracy”. Następnie współpracował z braćmi Olesiami, a razem z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim stworzył Shofar – projekt poszukujący wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce żydowskiej i współczesnym jazzie. Był liderem własnych zespołów, tworzył muzykę do spektakli i filmów. W 2007 roku został zaproszony do międzynarodowego projektu RESONANCE, skomponowanego i zaaranżowanego przez Kena Vandermarka (z premierą w klubie Alchemia).
Ilość projektów z udziałem Trzaski jest imponująca. Koncertował i nagrywał m.in. z Paulem Wirkusem, Tomkiem Sowińskim, Joe McPhee, Jay Rosenem, Noahem Rosenem, Peterem Ole Jorgensenem, Peterem Jacquemynem, Johannesem Bauerem, Clementine Gasser, Bernhardem Loibner, Joachimem Roedeliusem, Pawłem Szamburskim, Michałem Górczyńskim, Claytonem Thomasem, Dominikiem Duvalem Jayem Rosenem, Kentem Kesslerem, Evanem O’Reilly, Christianem Weberem, Tomasem Fujiwarą, Elizabeth Harnik, Taylorem Ho Bynumem, Markiem Sandersem. Jest autorem muzyki do spektakli i filmów, m.in. „Dom zły”, „Róża”, „Wołyń”, „Kler”. Wspólnie z żoną Olą Trzaską prowadzą wydawnictwo płytowe Kilogram Records, wydające płyty Mikołaja oraz muzykę z kręgu impro-free jazz.
Aleksandra Szumska
Absolwentka Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, dyplom magisterski obroniła w pracowni rzeźby prof. Katarzyny Józefowicz. Przez kilka lat była związana z Ośrodkiem Kultury i Sztuki w Cieplewie, prowadziła tam zajęcia z ceramiki dla dorosłych. Tworzyła scenografię i zajmowała się postprodukcją filmów poklatkowych dla KAZ Studio, jej prace można zobaczyć w serialach dla dzieci „Rodzina Treflików” i „Bobaski i Miś”. Współpracowała przy tworzeniu teledysku jako scenograf i producent wykonawczy dla zespołu Immortal Onion czy MajLo. Na potrzebę Europejskiego Centrum Solidarności wykonała replikę kukiełki z szopki obozowej „Jedno serce” wykonanej przez więźnia obozu Stutthof. Od stycznia 2023 roku kierowniczka pracowni plastycznej Teatru Miniatura w Gdańsku.
Magdalena Mucha
Scenografka, kostiumografka i antropolożka. Ukończyła Etnologię na Uniwersytecie Łódzkim, studiowała także Projektowanie Ubioru i Architekturę Wnętrz. Laureatka 7. Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie w Lublinie za scenografię do spektaklu „Alte Hajm. Stary dom” w reż. Marcina Wierzchowskiego. Laureatka Stypendium dla Osób Zajmujących się Twórczością Artystyczną i Upowszechnianiem Kultury w Sopocie 2021 i 2022. Juror w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. J. Moskala 2019 Muzeum Śląskiego. Asystentka Agaty Dudy-Gracz przy spektaklach: „Ja jestem Hamlet” (Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu) i „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” (Akademia Teatralna w Warszawie, spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego, specjalności Aktorstwo). Autorka scenografii i kostiumów m.in. do spektakli w reżyserii Marcina Wierzchowskiego: „Piękna Zośka” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), „Alte Hajm. Stary dom” (Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu), „Zanurzenie” (Teatr Śląski w Katowicach), „Niekończąca się historia” (Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki); kostiumów do spektaklu w reż. Zdenki Pszczołowskiej „Woyzcek” (Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu); scenografii i kostiumów do spektaklu „Widzę nic”, Pawła Palcata & Filipa Zawady (Wrocławski Teatr Współczesny/Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy). Autorka projektów dokumentalnych „Sporadyczni artyści” o osobach w spektrum autyzmu: „Kobieta. Miasto. Sztuka”- o kobietach artystkach.