- Czajkowski jest całkowicie ponadczasowy - mówi François Mauduit, reżyser i choreograf "Dziadka do orzechów", którego premiera już dziś w Operze Bałtyckiej.
- Czajkowski jest całkowicie ponadczasowy. W swoich dziełach rozwijał temat wieczności i uważam, że wszystkie jego utwory dokładnie takie są: bogate, nowoczesne i klasyczne zarazem. Opowieść "Dziadek do orzechów" też taka właśnie jest. Opowiada o dziecku, które marzy. Kim byłoby dziecko, które nie marzy? - pyta François Mauduit [na zdjęciu podczas próby], reżyser i choreograf gdańskiego spektaklu. "Dziadek do orzechów" oparty jest na opowiadaniu dla dzieci autorstwa E.T.A. Hoffmanna, wydanego po raz pierwszy w 1816 r. Późniejsza francuska adaptacja dzieła stała się inspiracją dla Piotra Czajkowskiego do stworzenia baletu, który stał się jednym z najważniejszych i najczęściej wystawianych baletów na świecie. Gdańska Opera Bałtycka niemal 10 lat temu pokazywała klasykę Czajkowskiego. Dzisiaj, po latach, spektakl wraca na operowe deski. Tym razem z choreografią i w reżyserii François Mauduita. Pracował on w Operze we Florencji, w Operze