W tym roku odbywa się 8. edycja Teatralnego Pasjansa – projektu łączącego młodzież, seniorów i osoby z niepełnosprawnościami z Trójmiasta i okolic. Uczestnicy przygotowują własną adaptację sceniczną dzieł Szekspira, efekt prezentowany jest w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
Praca nad spektaklami przebiega pod opieką profesjonalnych reżyserów teatralnych, m.in. Roberta Biedronia (gdański Teatr Wybrzeże), Moniki Tomczyk (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku), Marzeny Nieczuja Urbańskiej (gdański Teatr Wybrzeże), Roberta Ostrowskiego (Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni). Podczas 8. Edycji Teatralnego Pasjansa zaprezentowany zostanie „Otello”, „Koriolan” i „Wesołe kumoszki z Windsoru”.
„Skupiamy się na dziełach mniej znanych szerokiej publiczności, żeby zaznajomić uczestników oraz widzów spektakli z bogatą spuścizną mistrza ze Stratfordu. Po kilku miesiącach prób z profesjonalnym reżyserem (zawsze starannie dobieramy go do danej grupy, tu nie ma miejsca na przypadek) odbywa się prapremiera w regionie. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim natomiast ma miejsce wielki finał. Z profesjonalną obsługą techniczną – światła, muzyka, multimedia. Widownia pęka w szwach, setki osób oklaskuje naszych wspaniałych aktorów, wcielających się w szekspirowskie postaci. Jest śmiech, łzy wzruszenia, rzęsiste brawa i owacje na stojąco. Wszyscy dają z siebie wszystko. Kurtyna opada, scena powoli pustoszeje, ostatni widzowie wychodzą z teatru pełni wrażeń. Co zostaje? Wspomnienia, ale nie tylko. Z relacji dochodzących do nas już po zakończeniu danej edycji projektu wiemy, że niektóre grupy (przodują w tym seniorzy) jeżdżą po Polsce ze swymi gotowymi szekspirowskimi spektaklami, zdobywają nagrody, dzielą się z innymi tym, co przygotowali na finał Teatralnego Pasjansa. Każda taka informacja bardzo nas cieszy, bo to znaczy, że projekt się przydał, pobudził, zintegrował środowisko – mówi Anna Ratkiewicz, Kierowniczka Działu Edukacji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
„Koriolan”
4 grudnia, g. 17.30
Historia rzymskiego arystokraty i żołnierza, opowieść o honorze i zdradzie. Kajusz Marcjusz, noszący przydomek „Koriolan”, zostaje postawiony wobec trudnych wyborów – w jego życie brutalnie wkracza polityka. Niezwykle wyrazistą postacią jest Wolumnia, matka Koriolana, która ma na niego ogromny wpływ. Jest to ostatnia tragedia, jaką napisał Szekspir.
Prezentacje spektakli:
Grupa teatralna AD HOC – Skowarcz
liderka: Monika Woźniak
reż. Monika Tomczyk
(Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku)
Stowarzyszenie Integracja – Gdynia
lider: Bartosz Kłopotek-Główczewski
reż. Marzena Nieczuja Urbańska
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii dla Chłopców – Kartuzy
liderka: Małgorzata Maziec
reż. Piotr Biedroń
„Wesołe kumoszki z Windsoru”
5 grudnia, g. 17.30
Farsa? Komizm słowny? Mnóstwo powodów do śmiechu! „Wesołe kumoszki z Windsoru” to niezwykle lubiana przez widzów komedia Szekspira. Jedyna opowieść, która dzieje się w czasach współczesnych Szekspirowi, wśród mieszczan. Silne postaci kobiece – pani Ford, pani Page, pani Chybcik – siłujące się z niezrównanym intrygantem Falstaffem, to gwarancja sukcesu tego dzieła.
Prezentacje spektakli:
WTZ „Cisza” – Gdynia
liderka: Magdalena Cieślik oraz Anna Sochacka
reż. Monika Jarząbek
Grupa Teatralna „Zryw” – Malbork
lider: Robert Puczka
reż. Mażka Wojciechowska
Koło Teatralne „STAGE” – I LO Rumia
liderka: Agata Schulz
reż. Rafał Ostrowski
„Otello”
6 grudnia, g. 17.30
Najsłynniejsza na świecie tragedia o zazdrości i fascynująca opowieść o mężczyźnie, który bardzo mocno kochał — może nawet za bardzo? Porywczy generał Otello, Maur wenecki i jego piękna żona Desdemona to para, którą połączyło silne uczucie i wielka namiętność. Gdyby nie zawistny Jago, ich życie potoczyłoby się całkiem inaczej...
Prezentacje spektakli:
Grupa Teatralna BIS – SOSW nr 2 Gdynia
liderki: Barbara Jagodzińska i Elżbieta Lamparska
reż. Urszula Kowalska
Grupa Dzienny Dom Pomocy „Kisiel” – Gdańsk
liderka: Tatiana Kamińska
reż. Hanna Świętnicka
Grupa Teatralna „Wykrzyknik” – VIII LO im. KEN w Gdańsku
liderka: Iwona Szwoch
reż. Maciej Wizner
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Gdański Teatr Szekspirowski jest jednym z realizatorów programu Edukacja do Kultury. Gdańsk.
Wstęp wolny na wszystkie spektakle w ramach Teatralnego Pasjansa jest wolny – po okazaniu bezpłatnej wejściówki dostępnej w kasie teatru.
BIOGRAMY REŻYSERÓW:
Hanna Świętnicka
Aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, wydział zamiejscowy we Wrocławiu. Pracowała w teatrach: Teatr Lalek „Rabcio” w Rabce-Zdrój, Teatr im. A. Sewruka w Elblągu, TLiA „Kubuś” w Kielcach, gdzie pracowała jako aktorka oraz specjalista ds. marketingu. Posiada bogate doświadczenie w zakresie zarządzania projektami krajowymi i międzynarodowymi, animatorka kultury, absolwentka Szkoły Pedagogów Teatru (Instytut Teatralny, Warszawa). Koordynatorka projektu „Lato w teatrze +” w roku 2016, 2017 i 2018 oraz Konkursu im J. Dormana. Prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Obecnie pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie zajmuje się współpracą międzynarodową. Współpracuje z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, brała udział trzykrotnie, jako reżyser w projekcie Teatralny Pasjans („Król Lear” oraz „Otello” Williama Szekspira", „Odyseja” Homera) oraz jako moderator rozmów po wydarzeniach kulturalnych.
dr Marzena Wojciechowska-Orszulak
Doktor nauk humanistycznych, specjalność: wiedza o teatrze, warsztatowiec-praktyk teatru, reżyser teatru alternatywnego, teatroterapeuta. Magister sztuki Akademii Teatralnej w Warszawie oraz filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, a także absolwentka course dramawork –Certificate The Institute of the Arts Arnheim, Holandia. Uczestniczka zajęć Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Naukowo zajmuje się transgresją w działaniach teatralnych o charakterze terapeutycznym jako badacz w działaniu. Przeprowadzała teatroterapię m.in. w Areszcie Śledczym w Gdańsku, w ramach Letniej Akademii Szekspirowskiej. Wykładała arteterapię na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie prowadzi zajęcia z teatroterapii na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym w zakresie studiów podyplomowych dla arteterapeutów. Prowadzi warsztaty z młodzieżą, dorosłymi, osobami z niepełnosprawnościami i na ich kanwie reżyseruje spektakle m.in. „Król Ubu”, „Turlajgroszek”, „Joko świętuje rocznicę”, „Nasza klasa”, „Erwinka”. Pracowała w Teatrze Nauczania „Wybrzeżak”, wybrane realizacje to: „Dzidziuś pana Laurenta”, „Zabawa”. Od 2009 roku współpracuje z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim przy projektach edukacyjnych. Od 2012 roku współpracowała z Międzywydziałowym Instytutem Nauk o Sztuce Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w zakresie przedmiotów dotyczących kultury wizualnej, teatru, filmu, telewizji, scenografii, podstaw twórczości. Obecnie prowadzi ćwiczenia z historii teatru i wprowadzenia do scenografii. Jest twórcą teatru studenckiego ASPiryna/TeART. W ramach koła naukowo-artystycznego wraz ze studentami wypracowuje idee teatru performatywnego.
Marzena Nieczuja Urbańska
Aktorka gdańskiego Teatru Wybrzeże. Ukończyła Studium Aktorskie Przy Teatrze Wybrzeże, Animację Społeczną oraz Edukację Wielokulturową i Regionalną na Uniwersytecie Gdańskim. Ma na swoim koncie wiele teatralnych ról. Jest również pierwszą w Polsce pieśniarką portugalskiego fado. Od wielu lat zajmuje się edukacją teatralną i dramową. Pracowała z młodzieżą w Teatrze Nauczania „Wybrzeżak” przez cały czas jego istnienia. Współpracuje z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim (gdzie m.in. od 2 lat prowadzi młodzieżową grupę teatralną „Młody Teatr Szekspirowski” – obecnie w przygotowaniu jest ich trzecia premiera), Uniwersytetem Gdańskim, Nadbałtyckim Centrum Edukacji „Oświata Lingwista” i wieloma innymi podmiotami.
Maciej Wizner
Aktor teatralny i filmowy, na scenie od 2005 roku, stworzył ponad czterdzieści ról w teatrze (m.in. Miejskim Teatrze im. W. Gombrowicza w Gdyni), kilkanaście w filmie i telewizji (m.in. „Miasto 44”, „Czas honoru”), pełnił rolę asystenta reżysera; wielokrotnie nagradzany za swoją pracę artystyczną. Magister sztuki, absolwent Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu. Pedagog, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej, doświadczony instruktor teatralny. Pasjonat wschodnich sztuk walki, adept kung-fu i tai-chi. Jego zainteresowania krążą wokół dialogu między teatrem a wszechstronnym rozwojem młodzieży i dorosłych. Prowadząc spotkania warsztatowe transponuje szerokie spectrum technik aktorskich i środków teatralnych na narzędzia, pozwalające skutecznie przyspieszyć rozwój osobisty i zawodowy.
Piotr Biedroń
Od 2011 aktor Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Absolwent PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie studiował w klasie mistrzowskiej prof. Jana Peszka. Zagrał w Teatrze Wybrzeże u wielu cenionych reżyserów: Grzegorza Wiśniewskiego („Kto się boi Virginii Woolf”), Marcina Libera („Fahrenheit 451”), Eweliny Marciniak („Amatorki”, „Portret damy”, „Mapa i terytorium”), Radka Stępnia ("Śmierć komiwojażera"). W Gdańsku można było zobaczyć go również w spektaklach granych w Teatrze Szekspirowskim: „Zakochany Szekspir”, „Wesołe kumoszki z Windsoru”. Jest aktorem filmowym (m.in. "Miasto 44") i serialowym (m.in. „Żmijowisko”, „Wojenne dziewczyny”, „Czas honoru”). Z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim podjął współpracę w roku 2017, kiedy to podjął się reżyserii spektaklu szekspirowskiego „Wieczór Trzech Króli” z grupą seniorów z Redy. Od tej pory współpracuje z tą instytucją w wielu projektach o charakterze artystyczno-edukacyjnym. W 2017 roku otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Festival Francophone Namur w Belgii, a w roku 2018 Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego im. prof. Jana Ciechowicza.
Monika Jarząbek
Magister sztuki – absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wiedza o teatrze (2007). Posiada certyfikat „Instruktor teatralny teatrów nieprofesjonalnych” (roczny kurs i roczny staż w Bałtyckim Uniwersytecie Ludowym). Ma ponad 20 lat doświadczenia w pracy dydaktycznej w ruchu teatralnym offowym: była aktorka zespołu teatralnego Stajnia Pegaza w Sopocie (2 lata), prowadziła warsztaty teatralne dla pacjentów Ośrodka Terapii Uzależnień w Gdyni (1 rok) – jako pedagog, była pedagogiem w Teatrze Junior działającym przy Teatrze Muzycznym w Gdyni (12 lat) – prowadziła Pracownię Teatralną dla młodzieży i dorosłych; prowadziła szereg warsztatów teatralnych, realizowała spektakle, prowadziła Pracownię Teatralną „JA, aktor” dla młodzieży przy fundacji Qartystom (2 lata), przygotowywała młodzież do szkół teatralnych. Od roku 2015 współpracuje z Gdańskim Teatrze Szekspirowskim przy realizacji projektu edukacyjnego „Teatralny Pasjans” – jako reżyser grup młodzieży, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami (spektakle: „Dziady cz. II” Adama Mickiewicza, „Boska Komedia” Dantego Alighieri, „Perykles”, „Zimowa opowieść”, „Henryk V” oraz „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Szekspira, „Odyseja” Homera). W ostatnim roku prowadziła warsztaty teatralne dla młodzieży w Klubie WATAHA, w ramach projektu rewitalizacji dzielnicy Orunia. Od 2012 roku pracuje w Gdańskim Archipelagu Kultury, wpierw jako Kierowniczka domu kultury – Stacji Orunia, a obecnie pełni funkcję Kierowniczki Zespołu Komunikacji GAK. Również obecnie słuchaczka studiów podyplomowych na Uniwersytecie Gdańskim – Historia Sztuki.
Monika Tomczyk
Obecnie pracuje w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku jako pedagożka teatru, gdzie współtworzy przestrzeń do inspirującej edukacji teatralnej i kulturowej. Absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Akademii Teatru Alternatywnego, Letniej Szkoły Dramy z Johnem Somersem i pedagogiki specjalnej UŁ, instruktorka Improwizacji Tańca i Symboliki Ciała, Eksperymentalnego Teatru Tańca (EXTATHE dr Detlefa Kapperta) Edukacji Somatycznej (The Body/ Think Process BTP, Alana Caig Wilsona), nauczycielka dyplomowana i terapeutka SI (integracji sensorycznej). Przez wiele lat związana z Teatrem Logos w Łodzi jako aktorka i łódzką oświatą ((Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Klinika Zaburzeń Rozwoju Navicula, Towarzystwo Wspierania Dziecka i Rodziny Lokomotywa) jako nauczycielka- terapeutka. W pracy edukacyjno – terapeutycznej teatr od zawsze był jednym z głównym medium pracy (liczne spektakle z młodzieżą gimnazjalną w formie Teatru Forum i Interaktywnego (TIE) spektakle z grupą dziecięca min. nagrodzony na festiwalu Dziatwa, liczne warsztaty teatralne z osobami z wyzwaniami rozwojowymi). Reżyseruje i występuje w eksperymentalnych spektaklach teatru niezależnego. W tworzonych projektach i spektaklach stawia na budowanie relacji z przyszłym widzem, włączając go poprzez warsztatowe podejście do budowania tkanki przedstawienia. W pracy wykorzystuje min. pedagogikę teatru, dramę stosowaną, edukację somatyczną, metodę tańca kreatywnego opartą o teorię ruchu Labana, Life/Art Process Anny Halprin, a w realizowanych projektach tworzy przestrzenie do twórczych działań i kreatywnego rozwoju. W zakresie projektów edukacyjnych i kulturowych zdobywała doświadczenie w wielu programach na styku teatru, pedagogiki, edukacji – zarówno z instytucjami, jak i organizacjami pozarządowym min. Projekt „Rutka” w ramach IV Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, „Ziemia obiecana” i „PaseBooK” w ramach programu Koalicje Kultury BMK. Uzyskała certyfikat ŁCDNiKP „Nauczyciel Nowator”. Tworzyła od podstaw Pracownię Twórczego Widza w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi- program wszechstronnej edukacji w instytucji kultury. Była członkinią Rady Programowej Programu Wsparcia Edukacji Kulturowej Miasta Łodzi, obecnie zaangażowana w program Edukacja do Kultury. Gdańsk. Uczestniczka programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej w Instytucie Teatralnym w Warszawie, gdzie aktywnie współtworzy sieć pedagogów teatru w instytucjach kultury w Polsce. Także współpracuje z Łódzką Akademią Dramy przy wielu projektach aktywizujących dzieci, młodzież i nauczycieli np. przy projekcie „Dramogwara – teatralne zabawy gwarą łódzką, Nauczyciel animatorem działań twórczych”.Obecnie w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku oprócz systematycznej działalności pedagogicznej (koncepcyjnej, warsztatowej) współtworzy koncepcyjnie- reżysersko wszystkie odsłony czytań performatywnych „Książka w roli głównej” i prowadzi grupę dziecięcą Akademii Miniatury, która co roku kończy się pokazem teatralnym.
Rafał Ostrowski
Absolwent gdyńskiego Studium Wokalno-Aktorskiego. Studiował również: Historię, Marketing i Zarządzanie Instytucjami Kulturalnymi (na Uniwersytecie Opolskim, Gdańskim i w Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni). Od 1994 związany zawodowo z Teatrem Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. W swoim dorobku ma role zagrane w najważniejszych spektaklach tego teatru takich jak: „Les Miserables”, „Jesus Christ Superstar”, „Chicago”, „Hair”, „Skrzypek na dachu”, „Shrek”, „Lalka”, „Chłopi”, „Hairspray” czy w kilkakrotnie nagrodzonym „Kumernis czyli o tym jak świętej panience broda rosła”. Współpracował przy projektach niezależnych i impresaryjnych: „Ballady Ofiar Nicka Cave'a”, „Szafa”, monodram „Chodnik”. Grał również role po angielsku i niemiecku w spektaklach i produkcjach zagranicznych: „Evita”, „Hair”, „Dracula”, „Jesus Christ Superstar”, „Kiss me, Kate”. W ostatnim z wymienionych tytułów można było zobaczyć go na scenie elżbietańskiej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, z którym związany jest od kilku sezonów biorąc udział w inegracyjno-edukacyjnym projekcie Teatralny Pasjans. Jest również aktorem filmowym („Stale Niestała”, „Ikar legenda Mietka Kosza”, „Czarny Czwartek”, „Raz jeszcze raz”) i serialowym („Skazana”, „Korona królów”, „Czas honoru”, „Diagnoza”, „Prawo Agaty”, „Ojciec Mateusz”, „Na dobre i na złe”, „Na wspólnej” i wielu innych). Kilkakrotnie uhonorowany nagrodami: Prezydenta Miasta Gdyni za rok 2016 za wybitne umiejętności aktorskie i wokalne oraz za znakomitą pracę artystyczną w musicalu "Piotruś Pan", Marszałka Województwa Pomorskiego za rok 2010 za rolę Stanisława Wokulskiego w spektaklu „Lalka” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, Prezydenta Miasta Gdyni za rok 2010 za rolę Stanisława Wokulskiego w spektaklu „Lalka”, 2009 rok Gdynia - II Festiwal Teatrów Muzycznych za rolę Billy'ego Flynna w spektaklu „Chicago” Teatru Muzycznego w Gdyni, Prezydenta Miasta Gdyni za rolę Petrucchia w „Kiss me, Kate” (2007), pierwsze miejsce na V Festiwalu Grzegorza Ciechowskiego „IN MEMORIAM” w Tczewie (2006), Prezydenta Miasta Gdyni za wyjątkowe wcielenie się w role kobiece w spektaklu „Dzieła wszystkie Williama Szekspira (w nieco skróconej formie) wersja jasssowa”(2001), Grand Prix Konkursu Teatrów Szkolnych i Amatorskich „Bursztynowa Maska” (2000) w Sopocie nagroda za reżyserię i spektakl „Bal w Operze” zrealizowany przez młodzież koła teatralnego przy Centrum Kultury Kaszubski Dwór w Kartuzach.
Urszula Kowalska
Aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Studium Wokalno-Aktorskiego przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, związana gównie z teatrami gdyńskimi. W latach 1979-91 aktorka Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni – m.in. „Trans-Atlantyk” w reż. W. Śmigasiewicza, „Mewa” Antoniego Czechowa. Wystąpiła m.in. w serialach „Sąsiedzi”, „Lokatorzy”, „Radio Romans”. W roku 1997 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni za „stworzenie wielu ciekawych kreacji scenicznych i zaangażowanie w życie teatru". Od lat współpracuje z Fundacją Theatrum Gedanense oraz Gdańskim Teatrem Szekspirowskim przy realizacji projektów o charakterze artystyczno-edukacyjnym.