EN
31.03.1994 Wersja do druku

Garderobiany II

W teatrze mówi się dziś o teatrze. Taki autotematyzm może być manierą, lepiej jeśli bywa metaforą. Tak właśnie dzieje się w "Opening night", sztuce broadwayowskiego aktora Johna {#au#3025}Cromwella{/#}, przerobionej potem z monodramu przez Michela Carnoy we Francji, która pozostaje niezmiennie źródłem inspiracji repertuarowych teatru {#os#1331}Szejda{/#}. Po tej adaptacji rzecz zyskała podtytuł "Premiera" i rolę męską, bliźniaczą w pomyśle do głośnego "Garderobianego" {#au#391}Harwooda{/#} (pamiętacie chyba warszawskie kreacje {#os#1296}Pszoniaka{/#}, {#os#289}Wilhelmiego{/#} i wrocławską {#os#}Scheybala{/#}?). W Paryżu swego garderobianego Carnoy grał sam, w Warszawie prawdziwą kreację tworzy aktor Ateneum, Bohdan {#os#26}Ejmont{/#}. I dzieje się coś niezwykłego, to jego rola organizuje spektakl, on staje się punktem odniesienia, skupia emocje, rysując klimat jakiejś dotkliwej i zarazem dyskretnej obecności w garderobie i w życiu gwiazdy. Ona

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Nasze Codzienne nr 72

Autor:

Krystyna Gucewicz

Data:

31.03.1994

Realizacje repertuarowe