W OCZACH KRYTYKI, a i wielu twórców teatralnych, sztuka ta ustępuje, głównie mało odkrywczą stroną formalną, takim utworom pisarza jak "Opera za trzy grosze", "Matka Courage", "Pan Puntila" czy "Kaukaskie kredowe koło". Stąd, mimo jej nieprzeciętnych walorów ideowych i poznawczych, rzadziej gościła na scenach. A przecież dla Brechta właśnie ta sztuka miała największe znaczenie. Wielokroć powracał do niej. Pod wpływem przemijającego czasu napiętnowanego dramatycznymi wydarzeniami na świecie w latach 40 i 50 aktualizował jej wymowę. Śmierć w 1956 r. przerwała pisarzowi pracę nad ostatnią wersją utworu, jaka powstawała podczas prób w teatrze Berliner Ensemble. Sceniczna biografia wielkiego uczonego w wieku Odrodzenia będąca sumą przemyśleń społecznych, filozoficznych i moralnych pisarza koreluje ze współczesnością. Jest reakcją twórcy na skomplikowane i do dziś przecież niejednoznaczne stanowisko nauki wobe
Tytuł oryginalny
Galileusz Łomnickiego
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Ludu nr 165