"Karmaniola czyli od Sasa do Lasa" Stanisława Moniuszki w reż. Pawła Aignera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Pisze Katarzyna Fryc w Gazecie Wyborczej - Trójmiasto.
"Karmaniola" Moniuszki w inscenizacji Teatru Wybrzeże to rzecz o dzisiejszej Polsce podzielonej na lepszy i gorszy sort, gdzie wiesza się na szubienicach portrety politycznych przeciwników. Powstał znakomity spektakl, który obowiązkowo trzeba zobaczyć. 200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki - twórcy "Strasznego dworu" i "Halki", określanego mianem "ojca opery narodowej" - stała się okazją do ogłoszenia roku 2019 Rokiem Moniuszkowskim. Patriotyczne zacięcie Moniuszki, któremu dawał wyraz w operach czerpiących garściami z narodowej tradycji, idealnie wpisuje się w lansowany od paru lat przez rząd PiS nurt polityki historycznej i jej pożądanego odbicia we współczesnej polskiej kulturze. Toteż resort kultury chętnie sypie groszem na moniuszkowskie realizacje, ufając zapewne, że w ten sposób jest w stanie wskrzesić i podtrzymać bogoojczyźniane resentymenty. Chcecie Moniuszkę, macie Moniuszkę Z dotacji na wystawienie Moniuszki skorzystał także gd