15.10.2019 Wersja do druku

Francja, czyli Polska

"Karmaniola czyli od Sasa do Lasa" Stanisława Moniuszki w reż. Pawła Aignera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Pisze Katarzyna Fryc w Gazecie Wyborczej - Trójmiasto.

"Karmaniola" Moniuszki w inscenizacji Teatru Wybrzeże to rzecz o dzisiejszej Polsce podzielonej na lepszy i gorszy sort, gdzie wiesza się na szubienicach portrety politycznych przeciwników. Powstał znakomity spektakl, który obowiązkowo trzeba zobaczyć. 200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki - twórcy "Strasznego dworu" i "Halki", określanego mianem "ojca opery narodowej" - stała się okazją do ogłoszenia roku 2019 Rokiem Moniuszkowskim. Patriotyczne zacięcie Moniuszki, któremu dawał wyraz w operach czerpiących garściami z narodowej tradycji, idealnie wpisuje się w lansowany od paru lat przez rząd PiS nurt polityki historycznej i jej pożądanego odbicia we współczesnej polskiej kulturze. Toteż resort kultury chętnie sypie groszem na moniuszkowskie realizacje, ufając zapewne, że w ten sposób jest w stanie wskrzesić i podtrzymać bogoojczyźniane resentymenty. Chcecie Moniuszkę, macie Moniuszkę Z dotacji na wystawienie Moniuszki skorzystał także gd

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Francja, czyli Polska

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza - Trójmiasto nr 241

Autor:

Katarzyna Fryc

Data:

15.10.2019

Realizacje repertuarowe