22.04.2017 Wersja do druku

Formy klasyki

Czwarty dzień Opolskich Konfrontacji Teatralnych przyniósł dużo pozytywnej energii. Stało się tak za sprawą dwóch spektakli utrzymanych w duchu komediowym. Najpierw zaprezentowali się studenci IV roku wydziału lalkarskiego wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej z przedstawieniem "Ćesky diplom" w reżyserii Piotra Ratajczaka. Potem widzowie obejrzeli konkursowy spektakl "Krzyżacy" w adaptacji i reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru Miniatura w Gdańsku - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.

Towarzyszący wydarzeniu dyplom studentów PWST okazał się energetyczną bombą. W pustej przestrzeni socjalistycznego pokoju pojawiają się Czesi. Aktorzy komicznie przerysowują stereotypy utrwalone w Polsce: że kraj niewielki, ale naród wesoły, że bez końca popijają piwo i nigdy nie schodzi im z ust uśmiech, a wiosna, praska wiosna... nie, praskiej wiosny nie było. Tak wprowadzony kontrapunkt jest zapowiedzią rozwijanej w dalszej części spektaklu kompozycji. Komiczną atmosferę przełamuje się tonem serio, biografiami Czechów wyłamujących się z naszego pojmowania południowych sąsiadów. O ile jednak formalne sceny komediowe powalają śmiechem, nieco trudniej w tej atmosferze przychodzi zbudowanie intymności przeżyć związanych z tragicznymi losami bohaterów. Te historie nie są przekonujące, trącą niekiedy melodramatyzmem i nie przynoszą zaskakujących rozpoznań. Poszczególne, zróżnicowane biografie zostają wpisane w jeden ciąg - ofiar systemu k

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Formy klasyki

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Piotr Urbanowicz

Data:

22.04.2017

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe
Festiwale