W teatrze za kulisami wybuchł pożar. Pierrot wchodzi na rampę i komunikuje to publiczności. Wszyscy jednak myślą, że to dowcip i oklaskują Pierrota. On powtarza wiadomość i dostaje jeszcze większe brawa. Wyobrażam sobie, że tak właśnie zginie świat, wśród powszechnej wrzawy dowcipnisiów, którym się zdaje, że słyszą zły żart.
Soren Kierkegaard
MODEL A RZECZYWISTOŚĆ Friedrich Dürrematt napisał sztukę o fizykach w epoce atomowej. Czy też raczej, jak by to sam określił, wymyślił konstelację dramaturgiczną, która jest modelem sytuacji, w jakiej znajduje się współczesny uczony. Bo Dürrematt broni się, jak wiemy, przed bezpośrednim konfrontowaniem sztuki z rzeczywistością. Zwłaszcza zaś przed rozumieniem jej jako zwierciadła, odbijającego wprost realny obraz świata. Uważa się za kreacjonistę, który buduje różne możliwe modele rzeczywistości. Te modele mają egzystencję względnie niezależną, podległą własnym koniecznościom. W swoim technicystycznym języku Dürrematt model nazywa "historią". Mówi: Historia (eine Geschichte) jest przemyślana do końca, gdy przybiera możliwie najgorszy obrót. A zatem owe "własne konieczności", którymi rządzą się modele Dürrematta, są natury dramaturgicznej. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ pisarz nie upoważnił nas do od