"Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła" Agaty Dudy-Gracz z Teatru Muzycznego w Gdyni na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Pisze Łukasz Badula w portalu kulturaonline.pl
Z inspiracji legendą o brodatej męczennicy, Agata Duda-Gracz stworzyła monumentalną kompozycję sceniczną. Opowiadając tragiczną historię kobiecego zniewolenia. Do tego, czy rzeczywiście istniała nie jest przekonany nawet Kościół katolicki. Czczoną niegdyś przez wiernych świętą, spychając do ludowego lamusa. Bo też postać Wilgefortis jakoś nie licuje z powagą religijnej instytucji. Kobieta z brodą? Jej miejsce prędzej w gabinecie osobliwości niż wśród autentycznych męczennic. Agata Duda-Gracz skonstruowała więc dla niej takie osobliwe lokum. Pokazując nie tylko, jak mógł wyglądać żywot bohaterki, ale też, jak powtarzalne, ponadczasowe są towarzyszące mu społeczne opresje. Dzielna Dziewica czy androgyna? Po niezwykłą bohaterkę sięgał już zainspirowany powieścią Olgi Tokarczuk Teatr Wierszalin. Pozostając w obrębie legendy, Duda-Gracz tworzy jednak własną autorską wypowiedź. Z jednej strony, zgodną z jej unikalnym, artystyczn