TEATR średniowieczny we Francji począł się rozwijać na kanwie kościelnych ceremonii: zmartwychwstania Chrystusa, Bożego Narodzenia, z uscenicznionych epizodów ze Starego Testamentu, z żywotów świętych. Udramatyzowane opowieści wystawiano najpierw w kościołach, później na placach publicznych, gdzie dotąd dawali popisy żonglerzy i żacy. Nowe miejsce dla widowisk, nowi aktorzy dały początek igrom, jak np. "Igra o Adamie" (1150-1170), w których wątki poważne przeplecione zostały zabawnymi. Do nurtu rozrywkowego należą także farsy. Z francuskiego średniowiecza do naszych czasów zachowało się ich pięćdziesiąt Najpopularniejszą jest "FARSA O MISTRZU PATELENIE" (XV w), anonimowe arcydzieło średniowiecznego teatru. Sięgnięto po nie w Szczecinie nieprzypadkowo. Kolejne kierownictwo "Krypty" (od nowego sezonu teatralnego z JERZYM WĄSOWICZEM) ma ambicje w ciągu dwóch lat zapoznać widzów, przede wszystkim poza Szczecinem, z najwybitniejszymi dziełami
Źródło:
Materiał nadesłany
Kurier Szczeciński, nr 19