Polska premiera "Medeamaterial" Pascala Dusapina. Nad sceną wielki neon przypomina o obowiązku pamięci: REMEMBER, które reżyserka przedstawienia wzięła z trzeciej części trylogii Mullera, gdzie stanowi ono składową frazy: "DO YOU REMEMBER DO YOU NO I DON'T". Zastanawiam się, o czym właściwie miałbym pamiętać, albo też o czym zapomniałem. Być może Wysocka zasugerowała się didaskaliami do "Krajobrazu z Argonautami", w których Muller wyraził swój lęk związany z katastrofami, nad jakimi ludzkość dziś pracuje, ale i przekonanie, że teatr powinien je ukazywać, bo jedynie w ten sposób może zapobiec ich urzeczywistnieniu, co wyrasta najwyraźniej z wiary, że teatr nie musi być lamentem Kasandry. Przestroga dotyczy konfliktów politycznych, mechanizmów przemocy i zemsty, powszechnych zarówno w latach osiemdziesiątych, jak dzisiaj. Odnotujmy, że kwestia pamięci, o czym przekonuje "NO I DONT", zostało przez autora rozstrzygnięta negaty
Tytuł oryginalny
Estetyka bez etyki
Źródło:
Materiał nadesłany
Ruch Muzyczny nr 12