KAŻDE dzieło sceniczne posiada warstwę intelektualną, emocjonalną i estetyczną. Pierwsza odwołuje się do wiedzy, umiejętności kojarzenia i wyciągania wniosków widza, druga do sfery napięć psychicznych, wreszcie trzecia do wrażliwości zmysłowej i poczucia estetyki. Pierwsza i druga mają swoje źródło przede wszystkim w tekście, trzecie głównie w środkach ściśle teatralnych. Całe to dzielenie włosa na czworo zawiera wiele oczywistości i oczywistych uproszczeń, które jednak mogą być przydatne przy analizie "Gry w zabijanego" - ostatniej premiery Teatru Polskiego. Skojarzone i silnie sprzęgnięte zazwyczaj składniki dzieła scenicznego bardzo wyraźnie oddzielają się w tym przedstawieniu. Sztuka Ionesco w warstwie intelektualnej jest miałka i anemiczna. Poza stwierdzeniem, że życie niesie z sobą śmierć, że ludzie śmierci się lękają i że starają się bezskutecznie od niej uciec, nie zawiera
Tytuł oryginalny
Epizod teatralny Henryka Tomaszewskiego
Źródło:
Materiał nadesłany
Wiadomości nr 27