Nowy (dramat) "Samuel Zborowski" w reżyserii Pawła Wodzińskiego powstał na podstawie rękopisu Juliusza Słowackiego. Słowacki w rękopisie nie dzieli tekstu na akty, a części wypowiedzi nie przypisuje konkretnym postaciom. Edytorzy (Juliusz Kleiner i Julian Krzyżanowski) dokonali także rozstrzygnięć fabularnych - najbardziej znamiennym przykładem tej procedury jest zakończenie dramatu. Edytorzy zapisali w tekście Słowackiego rozstrzygające zakończenie - w ostatniej scenie pojednanie Kanclerza i Zamoyskiego pieczętuje Chrystus. Słowacki nie rozstrzyga, nie zamyka, nie kończy, nie dopełnia, pozostawia świat po sądzie nad Zborowskim zmienionym, ale nie rozstrzygniętym. Sam tytuł "Samuel Zborowski", określający pole tematyczne, kierunki lektur i współrzędne interpretacyjne, nie został nadany przez poetę, a przez pierwszych edytorów. Pracując na rękopisie i przekładając go jednocześnie na scenę, Wodziński ingeruje w pracę edytorów
Tytuł oryginalny
Emancypacyjny potencjał Zborowskiego
Źródło:
Materiał nadesłany
Didaskalia Gazeta Teatralna nr 5