EN

1.09.1982 Wersja do druku

Eliot na Wawelu czyli geniusz muzyczny Stanisława Radwana

1. Katedra w Canterbury na­leży do najpiękniejszych świą­tyń, jakie powstały w czasach, gdy Anglia była katolicka. Jej harmonijny gotyk, którego wra­żenie wzmaga jeszcze wspaniały portal i przepiękne poklasztorne krużganki, stwarzają naturalne tło dla przeżyć zbiorowych. W roku 1939 wystawiono tu tragedię, która zyskała sławę światową. Był nią "Mord w katedrze" Thomasa S. Eliota. Przedstawienie męczeństwa św. Tomasza Becketa, prymasa Anglii, na tym sa­mym miejscu, gdzie został za­mordowany w grudniu 1170, przekształciło dramat w rodzaj zbiorowego misterium. "Mord w katedrze" stał się na Wyspach wydarzeniem. Wyda­rzeniem artystycznym, bo wprowadzał do teatru dramat poetyc­ki i przekonywał do tematu re­ligijnego na scenie i wydarze­niem politycznym, bo przyciągał tłumy niezależnie od abdykacji Edwarda VIII- czy na przekór pierwszym triumfom Hitlera. Tekst Eliota zrobił błyskawiczną międzynarodową karierę: prze­szedł do ojczyzn

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Eliot na Wawelu czyli geniusz muzyczny Stanisława Radwana

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 1

Autor:

Krzysztof Miklaszewski

Data:

01.09.1982

Realizacje repertuarowe