EN

12.06.2009 Wersja do druku

Ekstremalne obnażenie

- Uderzyła mnie rozpacz autorki po zobaczeniu relacji ze Srebrenicy. Było to tak niedawno, stało się na oczach obserwatorów ONZ, świat milczał, a ona napisała o tym sztukę. I powstał utwór pisany emocjami, wypełniony bólem kogoś, kto postanowił oddać koszmar tamtych wydarzeń, a była to młoda, szalenie wrażliwa dziewczyna - mówi aktorka ALEKSANDRA POPŁAWSKA przed premierą "Zbombardowanych" w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie.

O sztukach Sarah Kane zwykło się mówić, że to nowy brutalizm. Słusznie? Aleksandra Popławska: Polecam książkę Emira Suljagicia "Pocztówki z grobu". Ona po części skłoniła nas do realizacji tego spektaklu. To wstrząsające świadectwo o tym, jak w 1995 roku bośniaccy Serbowie dokonali bestialskiego mordu na uchodźcach ze wschodniej Bośni w Srebrenicy. Relację z tego miejsca zobaczyła Sarah Kane i to zainspirowało ją do napisania "Zbombardowanych". Książek o wojnie, opisujących ją bez żadnych osłon, powstało tysiące. Zastanawiam się, co skłania ludzi do klasyfikowania właśnie Kane jako brutalistki. Kiedy czytamy o tym samym w literaturze faktu albo gazetach czy oglądamy to w telewizji, łatwiej przejść nad tym do porządku dziennego. A kiedy mamy zobaczyć podobne rzeczy na scenie, staje się to nie do zniesienia. O sztukach mówi się "brutalne", o książkowych relacjach - "prawdziwe". Gdy przeczytałam "Zbombardowanych", nie czułam, że przekracz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Ekstremalne obnażenie

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik nr 136 - Kultura

Autor:

Jacek Wakar

Data:

12.06.2009

Realizacje repertuarowe