W samym założeniu roli, od jej pierwszego początku, Eichlerówna ma w sobie coś z warszawskiej okupacyjnej szmuglerki. Od razu w pierwszym zaśpiewie, tak przypominającym swoją intonacją warszawskie "kocha-ana", Eichlerówna jest przede wszystkim inna fizycznie od Heleny Weigel i Idy Kamińskiej. Tamte były suche, zacięte, wypalone. Eichlerówna jest młodsza od nich, jest duża i jakby na przekór warunkom łagodniejsza. Ida Kamińska była tragiczniejsza od Heleny Weigel o wszystkie krematoria i wszystkie obozy. Eichlerówna jest szlachetniejsza. Mutter Courage Brechta żywi się wojną i tym, co wojna wyrzuca. Karmi się padliną. Ta wojna była dla Brechta jej wojną. Do końca nie chciała, nie mogła nic zrozumieć. Wojna ją niszczyła. Ale i ona niszczyła. "Mutter Courage" napisał Brecht w roku 1939. "Mutter Courage" była nie tylko tragedią, była również oskarżeniem. Dla Eichlerówny wojna nie jest jej wojną. Ona nie żyje z wojny; ona ży
Tytuł oryginalny
Eichlerówna i inni
Źródło:
Materiał nadesłany
Przegląd Kulturalny nr 8