EN

22.02.1962 Wersja do druku

Eichlerówna i inni

W samym założeniu ro­li, od jej pierwszego początku, Eichlerów­na ma w sobie coś z warszawskiej oku­pacyjnej szmuglerki. Od razu w pierwszym zaśpiewie, tak przypominającym swoją into­nacją warszawskie "kocha-ana", Eichlerówna jest przede wszystkim inna fizycznie od Heleny Weigel i Idy Kamińskiej. Tamte były suche, zacięte, wypalone. Eichlerówna jest młodsza od nich, jest duża i jakby na przekór warunkom łagodniejsza. Ida Kamińska była tragiczniejsza od Heleny Weigel o wszystkie krema­toria i wszystkie obozy. Eichlerówna jest szlachetniejsza. Mutter Courage Brechta żywi się wojną i tym, co wojna wyrzuca. Karmi się padliną. Ta wojna była dla Brechta jej wojną. Do końca nie chciała, nie mogła nic zrozumieć. Wojna ją niszczyła. Ale i ona nisz­czyła. "Mutter Courage" napisał Brecht w roku 1939. "Mutter Courage" była nie tylko tragedią, była również oskarżeniem. Dla Eichlerówny woj­na nie jest jej wojną. Ona nie żyje z wojny; ona ży

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Eichlerówna i inni

Źródło:

Materiał nadesłany

Przegląd Kulturalny nr 8

Autor:

Jan Kott

Data:

22.02.1962

Realizacje repertuarowe