Philip Glass to kompozytor mało znany polskiej publiczności operowej, choć jest kompozytorem 15 oper i 20 baletów często wystawianych w teatrach całego świata. (Także autorem muzyki do znakomitego filmu Godfreya Reggio "Koyaanisqatsi"). Być może wynika to z faktu, iż kierunek, jaki reprezentuje - redukcjonizm (minimalizm) - jest dość trudno akceptowalny przez miłośników klasycznej opery, którzy wciąż wolą oglądać dzieła Verdiego, Pucciniego, Wagnera niż mało znanego kompozytora współczesnego. Tym większe uznanie dla odwagi kierownictwa łódzkiego Teatru Wielkiego, które zaryzykowało wystawienie "Echnatona" - części trylogii operowej Philipa Glassa, aby zaznajomić publiczność z tak oryginalnym dziełem. Treścią trzyaktowej opery, która powstała w 1984 r. na zamówienie Opery Stuttgarckiej, są zdarzenia w Egipcie sprzed 3,5 tysiąca lat - nieudana próba wprowadzenia uniwersalnej, monoteistycznej idei religijnej. Rzecz dotyczy okres
Tytuł oryginalny
Echnaton - opera niekonwencjonalna
Źródło:
Materiał nadesłany
Przegląd Techniczny nr 39