Jakiś uliczny zespół gra i śpiewa, że "dzisiaj wielki bal w operze". Jest dziad i żołnierz-inwalida, z fascynacją o wielkim balu śpiewa kwiaciarka, kurewka, oberwańcy. Trzech muzyków przygrywa na ostatnim planie. Scena jest pusta i szara, po bokach ograniczają ją sznury perkusyjnych talerzy, odwrócone do góry dnem taczki na wapno zwisają z sufitu. Scenka goni scenkę, melodia melodię, pobrzmiewają pastisze motywów ułańskich, narodowych, polonezów, polskich żołnierskich piosenek. Kabaret? W takim stopniu, w jakim i przez Tuwima został on wpisany w tekst "Balu w operze". W tekst, który posługując się kabaretową formą, kabaret czyni figurą społeczności. Ukształtowana przez Ryszarda Majora sceniczna wersja "Balu w operze" przekłada poezję na teatr. W sztuce budowania form scenicznych jest Major z pewnością jednym z najsilniejszych w młodym pokoleniu reżyserskim. Początkowo spektakl robi wrażenie, iż cała akcja sceniczna zos
Tytuł oryginalny
Dziwoformy i znaczenia
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 1