"Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu" Joanny Szczepkowskiej w reżyserii autorki w Teatrze Na Dole w Warszawie. Pisze Kamila Łapicka na blogu Słuchy z teatru (i okolic).
Teatr Na Dole to młoda scena, która niedawno obchodziła swoje pierwsze urodziny. Została stworzona przez Joannę Szczepkowską, aktorkę prowadzoną przez ambicję i potrzebę gry. Unikającą bezpiecznych rozwiązań. "Teatr jest sztuką spotkania i wyobraźni. Jedyne, co jest niezbędne to pakt, który aktor musi zawrzeć z widzem. Borges wyraża charakter tego paktu, mówiąc, że zawód aktora polega na udawaniu, że jest kimś innym przed publicznością, która udaje, że mu wierzy" - w ten sposób "teatralny pakt" opisuje w swoim eseju Razón del teatro (Racja istnienia teatru) znakomity hiszpański dramatopisarz, Juan Mayorga. Jego zdaniem widz (a nawet krytyk!) jest współtwórcą spektaklu. "Teatr rozgrywa się w wyobraźni, pamięci, doświadczeniu widza". Należy więc okazywać mu szacunek i oferować to, co najlepsze, unikając zaspokajania niskich apetytów - "nie kierować się do jego żołądka, tylko do jego inteligencji". Ostatnia zdania pochodzą z eseju Es