Katowickie przedstawienie "Nie-Boskiej komedii" wprowadza fragment "Niedokończonego poematu" - scenę w Podziemiach weneckich. Ponieważ poprzedza ona samą "Nie-Boską", zasadniczo wpływa to na teatralną biografię głównych antagonistów - Hrabiego Henryka i Pankracego, na rozumienie istoty rewolucji, na ukazanie mechanizmu historii. Ma również niemałe znaczenie dla kształtu scenicznego całości. Pomysł "Niedokończonego poematu" zrodził się wiosną 1840 roku. Inspirował się przy tym Krasiński po trosze drugą częścią "Fausta". Ale nie chciał on dla poematu obejmującego także - jak uważał - całą ludzkość wykorzystać konstrukcji, stworzonej przez Goethego. Pragnął się jej przeciwstawić. "W moim pomyśle inaczej" - pisał do Delfiny Potockiej (20 marca 1840). Będzie to poemat "woli i czynu, nie sztuki. W nim wola i czyn w sferę sztuki przeniesionymi zostaną, a nie sztuka w y s z t u c z o n a, jak u Goethego. Już tego poematu jest częś
Tytuł oryginalny
Dyskusja o istocie rewolucji
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 18