Dziś w Teatrze Dramatycznym premiera "Magii grzechu" Calderona. Reżyseruje Tadeusz Słobodzianek, wybitny dramaturg współczesny, autor m.in.: "Turlajgroszka", "Proroka lIii" i "Merlina". "Magia grzechu" Pedra Calderona de la Barci, tekst z połowy XVII wieku, należy do gatunku słabo w Polsce znanych autos sacramentales. Byty to alegoryczne jednoaktówki, wystawiane z okazji Bożego Ciała najczęściej na ulicach miast, ale też na dworze królewskim. Nawiązywały do tradycji średniowiecznych misteriów i moralitetów. Zachowało się 73 autos Calderona. Leszek Biały, autor polskiego przekładu sztuki, podkreśla, że są one zawsze wspaniale i logicznie skonstruowane, z wyważonym napięciem, kulminacjami, zwrotami akcji i interesującym rozwiązaniem poszczególnych wątków. Calderon w "Magii grzechu" odwoływał się m.in. do Pieśni X z "Odysei", opisującej pobyt Odyseusza na wyspie Circe, oraz do "Metamorfoz" Owidiusza. Podążający do Itaki Ulisse
Tytuł oryginalny
Dwuznaczny moralitet
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Stołeczna nr 58