EN

9.03.1995 Wersja do druku

Dwuznaczny moralitet

Dziś w Teatrze Dramatycznym premiera "Magii grzechu" Calderona. Reżyseruje Tadeusz Słobodzianek, wybit­ny dramaturg współczesny, autor m.in.: "Turlajgroszka", "Proroka lIii" i "Merlina". "Magia grzechu" Pedra Caldero­na de la Barci, tekst z połowy XVII wieku, należy do gatunku słabo w Polsce znanych autos sacramentales. Byty to alegoryczne jednoak­tówki, wystawiane z okazji Bożego Ciała najczęściej na ulicach miast, ale też na dworze królewskim. Na­wiązywały do tradycji średnio­wiecznych misteriów i moralitetów. Zachowało się 73 autos Calderona. Leszek Biały, autor pol­skiego przekładu sztuki, podkreśla, że są one zawsze wspaniale i logicz­nie skonstruowane, z wyważonym napięciem, kulminacjami, zwrotami akcji i interesującym rozwiązaniem poszczególnych wątków. Calderon w "Magii grzechu" od­woływał się m.in. do Pieśni X z "Odysei", opisującej pobyt Odyseusza na wyspie Circe, oraz do "Metamorfoz" Owidiusza. Podąża­jący do Itaki Ulisse

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dwuznaczny moralitet

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Stołeczna nr 58

Autor:

DoW

Data:

09.03.1995

Realizacje repertuarowe