"Zapiski tego, który zniknął" Leoš Janácek/"Sonety Szekspira" Paweł Mykietyn w reż. Łukasza Kosa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Jacek Hawryluk w Gazecie Wyborczej.
"Zapiski/Sonety" to druga, po "Curlew River" Benjamina Brittena, premiera "Terytoriów", nowego cyklu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Na Scenie Kameralnej powstaje dźwiękowe laboratorium opery, baletu i muzyki wokalnej XX i XXI wieku. "Terytoria" mają pokazywać klasykę współczesności, wiążąc ją z tym, co aktualne, palące, kontrowersyjne, a nawet skandalizujące. Jak dotąd cykl nadrabia zaległości, prezentując dzieła Brittena i Janáeka chętnie grywane w całej Europie, a w naszych teatrach i salach koncertowych niemal nieobecne (w Teatrze Wielkim nigdy nie wystawiono żadnej opery morawskiego kompozytora). Nowy spektakl TWON nie jest jednak operą. To połączenie dwóch cykli pieśniowych, które dzieli blisko 80 lat: "Zapisków tego, który zniknął" (albo "Notatnika zaginionego") Leoša Janáeka (1917/1919) oraz "Sonetów Szekspira" Pawła Mykietyna (1999/2000). Oba powstały z inspiracji miłością: prawie 60-letni Janáeek tworzył "Zapiski", zakoc