"Fredriana" na motywach dramatów Aleksandra Fredry i muzyki Stanisława Moniuszki w choreografii Conrad Drzewieckiego i Anny Hop w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Pisze Wojciech Giczkowski na blogu Teatralna Warszawa.
Polski Balet Narodowy z okazji swojego 10-lecia i 200-lecia urodzin Stanisława Moniuszki postanowił przygotować wieczór, w którym przypomni dwie postacie wielkich polskich twórców: Stanisława Moniuszkę i Aleksandra Fredrę. Ponadto, dla ubarwienia wieczoru, zestawiono ze sobą dwa różne sposoby interpretacji baletowej utworów dramatycznych, czyli trzecią część "Wieczoru polskiego" autorstwa wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewickiego, zatytułowaną "Opowieść sarmacka", ze współczesną realizacją na podstawie "Męża i żony", przeniesioną na scenę baletową przez Annę Hop. Baletowa wersja "Zemsty" Fredry miała swoją premierę w lutym 1975 roku. Były to czasy znakomite dla polskiej kultury. Jak zauważył w przerwie kierownik programowy PBN Paweł Chynowski, dzisiaj balet Drzewieckiego to już klasyka, która o dziwo po raz pierwszy pojawiła się na warszawskiej, narodowej scenie. Siedzący obok mnie Amerykanin, po obejrzeniu realizacji westchnął