EN

21.04.2010 Wersja do druku

Dwa oblicza opery współczesnej

"Jutro" w reż. Eweliny Pietrowiak i "Kolonia karna" w reż. Krzysztofa Szanieckiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Pisze Beata Kornatowska w Ruchu Muzycznym.

Repertuar Teatru Wielkiego w Poznaniu wzbogacił się niedawno o dwie polskie jednoaktówki z lat sześćdziesiątych - "Jutro" Tadeusza Bairda i "Kolonię karną" Joanny Bruzdowicz. Inscenizacje przeniesiono z Opery Wrocławskiej, modyfikując je nieco na potrzeby poznańskiej sceny. Zestawienie tych utworów w ramach jednego wieczoru unaocznia, jak różne zjawiska mogą kryć się pod hasłem "polska opera współczesna". "Jutro" Tadeusza Bairda miało premierę w 1966 roku w warszawskim Teatrze Wielkim w ramach X "Warszawskiej Jesieni". Gorąco przyjęte przez publiczność i krytykę, doczekało się w Polsce jak dotąd zaledwie dwóch wznowień: w Operze Śląskiej w Bytomiu (1972) i w Operze Wrocławskiej (2008). Trudno zrozumieć wieloletnią nieobecność tego utworu na scenie: to dzieło bardzo spójne i intensywne pod względem wyrazu - misterna konstrukcja, w której dramat i warstwa muzyczna tworzą doskonałą jedność. Zagęszczając akcję i dopisując drastyczne zak

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dwa oblicza opery współczesnej

Źródło:

Materiał nadesłany

Ruch Muzyczny nr 8/18.04.

Autor:

Beata Kornatowska

Data:

21.04.2010

Realizacje repertuarowe