EN

27.05.2011 Wersja do druku

Dwa cytaty

W lipcu mija sto pięćdziesiąt lat od debiutu Heleny Modrzejewskiej. Latem 1861 roku przyszła gwiazda weszła na scenę po raz pierwszy - w Bochni, w na poły amatorskim przedstawieniu dobroczynnym na rzecz ofiar katastrofy w miejscowej kopalni soli - zmiany w aktorstwie szekspirowskim na przykładzie ról Heleny Modrzejewskiej śledzi Andrzej Żurowski w miesięczniku Teatr.

W lipcu mija sto pięćdziesiąt lat od debiutu Heleny Modrzejewskiej. Latem 1861 roku przyszła gwiazda weszła na scenę po raz pierwszy - w Bochni, w na poły amatorskim przedstawieniu dobroczynnym na rzecz ofiar katastrofy w miejscowej kopalni soli. Jako inauguracyjny spektakl swej trupy Konstanty Łobojko wystawił dwie jednoaktówki. Debiutantka Helena Jadwiga Misel - Hrabina w komedyjce "Biała kamelia" oraz Signora Roselli w komediooperze "Mleczna siostra, czyli Primadonna" - tego wieczoru po raz pierwszy nosiła swe nazwisko sceniczne: Helena Modrzejewska. Poniższy artykuł przypomina legendarną na obydwu kontynentach kreację artystki - Lady Makbet. Autor opiera się na dwóch tylko spośród setek recenzji, szczególnej wagi opisach z epoki. Helena Modrzejewska/Madame Modjeska grała Lady od roku 1889 w Stanach Zjednoczonych, w Polsce po rok 1903, aż po ostatni swój w życiu spektakl w styczniu 1909 roku w Kaliforni. 18 listopada 1889 roku, Nowy Jork, The Broadwa

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dwa cytaty

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr Nr 4 / 04.2011

Autor:

Andrzej Żurowski

Data:

27.05.2011