EN

3.10.2005 Wersja do druku

Dramatyczny klucz do "Raju"

- "Raj" to sztuka o pamięci i jej mechanizmach, o tym, że wszelkie doświadczenia, zwłaszcza złe, zapisują się mocno w podświadomości - mówi reżyser JAROSŁAW TUMIDAJSKI przed premierą w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.

Rozmowa z Jarosławem Tumidajskim, reżyserem bydgoskiego spektaklu "Raj" prezentowanego na IV Festiwalu Prapremier. "Raj" jest pierwszą w Polsce realizacją dramaturgii Dirka Dobbrowa. Co Pana zainteresowało w tej sztuce? O czym Jest przedstawienie? - Jest to tekst o trudnej próbie wyzwolenia się ze wszystkiego, co obciąża, a równocześnie buduje człowieka, o chęci (może konieczności) odejścia od tradycji, przeszłości. Dramat opowiada o ucieczce do wolności, o tym jak trudnym obowiązkiem jest ta wolność i jak łatwo pomylić ją ze swawolą. Ale przede wszystkim "Raj" to sztuka o pamięci i jej mechanizmach; o tym, że wszelkie doświadczenia, zwłaszcza złe, zapisują się mocno w podświadomości. Czasem próbujemy je wypierać. Jak pracowało się nad tekstem? - Dramat Dobbrowa mocno istnieje w języku, jest silnie zrytmizowany. Za każdym razem, gdy tekst ma tak wyrazistą poetykę, jest to zarówno ogromnym walorem, jak i trudnym wyzwaniem teatralny

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dramatyczny klucz do "Raju"

Źródło:

Materiał nadesłany

Express Bydgoski nr 229/30.09.

Autor:

Katarzyna Kaczór

Data:

03.10.2005

Realizacje repertuarowe