Bohaterowie dramaturgii Aleksandra Gelmana są ludźmi pracy. Doświadczenie pracy jest ważnym komponentem całokształtu ich przeżyć. Wszystko to jednak nie znaczy, iż Gelmanowskie postaci ustawicznie oglądamy w entourage'u hali fabrycznej, placu budowy, czy pomieszczeń biurowych. Rzecz wygląda nieco inaczej.
Sytuacje z jakimi stykają się - na terenie placu budowy, kombinatu, biura - bohaterowie Gelmana prowokują ich do wyborów, podejmowania decyzji angażujących całe psychiczne jestestwo. I tu w dramaturgii pisarza pojawia się, jeśli nie sprzeczność, to w każdym razie pewna dwoistość. Decyzje wymagają wartościowania, wartościowanie - dystansu. Więc aby uwyraźnić jak w sferze moralno-decyzyjnej i powiązanej z nią sferze reakcji psychicznych, ludzie współczesnego przemysłu odnoszą się do swej pracy - samą pracę Gelman przekształca w tło wszystkich owych reakcji. W "Protokole pewnego zebrania" choć podstawowy konflikt utworu wyrasta bezpośrednio ze zgrzytów, absurdów i mankamentów funkcjonowania przedsiębiorstwa - starcie racji, poglądów, argumentów, następuje przy konferencyjnym stole. W "My niżej podpisani" produkcyjne realia, i owszem, nadal odgrywają rolę nader istotną, lecz miejscem wymiany zdań staje się przedział wagonu kolejowego. W "Sam