EN

17.03.1977 Wersja do druku

Dramat czynu i emocji

W głąb widowni wyprowadzony drewniany pomost i las grubych, usytuowanych wśród foteli publiczności bierwion podtrzymujących drewnianą konstrukcję. Na jej belkowaniach, tak jak sobie tego zażyczył Żeromski, portrety bohaterów narodowych przeszłości: księcia Józefa i Kościuszki. Widownia przedzielona czarną przeźroczystą krepą - każącą siedzącym w tyle patrzeć na scenę poprzez mroczną przesłonę żałobnej woalki. Podobnie ostre przedziały obowiązują również i na scenie. Dzieli się ona wyraźnie na dwa odrębne plany. Surowy i siermiężny plan chłopski otacza zewsząd wyizolowaną z niego, usytuowaną na proscenium, szlachecką redutę - dwór powstańczy. W takiej scenerii Izabella Cywińska wystawiła w Nowym "Turonia" Żeromskiego. Gorzki i rozrachunkowy, pełen pasji społecznych dramat narodowy o buncie i nieudanym powstaniu krakowskim w 1846 roku. Gdy garstka szlacheckich zapaleńców porwała za broń przeciwko Austriakom, zaborca nie musiał

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dramat czynu i emocji

Źródło:

Materiał nadesłany

Głos Wielkopolski

Autor:

Olgierd Błażewicz

Data:

17.03.1977

Realizacje repertuarowe