Przeczytałem niedawno, że w trupie szekspirowskiej było tylko dwóch lub trzech młodych chłopców mogących grać role kobiece. Stąd - jak wywodzi jeden z uczonych szekspirologów - w dramatach szekspirowskich, zwłaszcza z okresu późniejszego, znajdują się zazwyczaj tylko dwie role kobiece. Warto się może kiedyś zastanowić, dlaczego dramaturgia, nawet dramaturgia współczesna, tak niesprawiedliwie rozdziela role pomiędzy mężczyzn i kobiety. Uderza to tym bardziej, że prawie w każdym teatrze większość zespołu stanowią kobiety, a w szkołach teatralnych dziewcząt jest często dwa razy więcej niż chłopców. Z rolami jest natomiast akurat odwrotnie. Trudno powiedzieć, ile jest w tym z nieświadomego ulegania starym tradycjom dramatycznym, a ile z rzeczywistego rozdziału życiowych konfliktów. Faktem jest jednak, że w sztukach, w których występują sami mężczyźni, kobiety są na scenie rzeczywiście nieobecne, natomiast w sztukach, w których występuj
Tytuł oryginalny
Dramat bardzo obcy
Źródło:
Materiał nadesłany
Przegląd Kulturalny nr 17