Mam jednak zastrzeżenia, że FWK wspiera tylko publiczne instytucje kultury, a eliminuje komercyjne ośrodki, co jest sprzeczne z ideami integracji europejskiej. Uważam, że wiele publicznych teatrów, które są dotowane z budżetów miast, przegrywa z teatrami komercyjnymi - mają gorszy repertuar, a wystawiane przedstawienia są deficytowe. Dlatego warto się przyjrzeć czy pieniądze podatników trafiają we właściwe ręce - o pozyskiwaniu funduszy z Funduszu Wymiany Kulturalnej pisze Wojciech Wojnowski w Gazecie Wyborczej online.
Kryzys finansowy dotknął niemal wszystkie dziedziny życia, nie ominął również sfery kultury. Teatry, muzea i galerie już odczuwają pogorszenie sytuacji finansowej. Spadają wpływy ze sprzedaży biletów, bo wiele osób szukając oszczędności w domowych wydatkach ogranicza środki na kulturę. Po drugie publiczne placówki kulturalne, które są dotowane z budżetów miejskich, w 2010 roku otrzymają mniej pieniędzy na swą działalność. Dlatego sprawny menedżer, który zarządza obiektem kultury musi szukać dodatkowych źródeł finansowania, np. z funduszy europejskich. W tym numerze przedstawimy Fundusz Wymiany Kulturalnej w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Fundusz Wymiany Kulturalnej (FWK) powstał, żeby zwiększyć spójność społeczną i ekonomiczną w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego poprzez działania w obszarze wymiany kulturalnej pomiędzy Polską a Państwami - Darczyńcami, czyli Norwegią, Islandią i