"Terroryzm" w reż. Richarda Sanitry z Akademii Sztuk W Bańskiej Bystrzycy na Słowacji oraz "Miłość" w reż. Cezarego Ibera z Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu na IX Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie. Pisze Tomasz Domagała na blogu DOMAGALAsieKULTURY.
Dyplomy w szkołach teatralnych mają przede wszystkim pokazać talent oraz dopiero co nabyte umiejętności absolwentów, dlatego najważniejsi są tu aktorzy i ich kreacje. Oczywiście, żaden z reżyserów nie zapomina o wartości artystycznej całości, schodzi ona jednak na plan dalszy. Ważne, by materiał literacki, koncepcja oraz wszystkie pomysły podporządkowane były odpowiedniej prezentacji aktorów, dla których często role dyplomowe stają się trampoliną do zawodowego teatru. W ostatnich latach obserwujemy dwa podstawowe rodzaje dyplomów: "spektakle roli" (te, w których się udaje) oraz "spektakle obecności" (te, w których się jest). Nie wartościuję ich, lecz po prostu stwierdzam fakty. Do pierwszej kategorii należy konkursowy słowacki "Terroryzm" (na zdjęciu), do drugiej - pokazywana poza konkursem "Miłość" z wrocławskiej PWST. "TERRORYZM", reż. Richard Sanitra, SŁOWACJA "Spektakle roli" to często adaptacje znanej i świetnej literatury, nierza