EN

31.01.1994 Wersja do druku

Do trzech razy sztuka

Niewiele ponad ćwierć wieku po światowej premierze Scena Kameralna Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu oraz Atelier Sceny Muzycznej zaproponowały ponowne spotkanie z Tryptykiem misteryjnym Benjamina Brittena. Premiera pierwszej jego części, "Rzeki krzyczących ptaków", w roku 1980 okazała się wielkim sukcesem. Po sobotniej prezentacji "Syna marnotrawnego" w kościele Dominikanów można stwierdzić, że dobra passa trwa, pozostaje więc wręcz koniecznością przygotowanie części środkowej, "Młodzieńców w piecu ognistym", co zresztą dyrekcja teatru już zdążyła obiecać miłośnikom Brittena i opery w ogóle.

Źródłem powodzenia poznańskiej prapremiery opery-misterium "Syn marnotrawny" jest z pewnością komplementarność jej licznych elementów. To nie tylko ewangeliczność źródła fabuły, czy ponadczasowa aktualność przypowieści o synu marnotrawnym, czytelna nawet samym obrazem (spektakl nosi oryginalny tytuł "The prodigal son" i wystawiany jest w oryginalnej, angielskiej wersji językowej). To spójna konstrukcja spektaklu, od początkowej, z hymnem lam lucis orto sidere..., procesji mnichów i późniejszego teatru w teatrze, aż po, niczym w lustrzanym odbiciu, finałowe ich wyjście. To fascynująca, choć trudna muzyka, zwłaszcza w relacjach soliści-chór-głosy zza kulis. To znakomicie wykorzystująca wnętrze kościoła i budująca rozmaite plany reżyseria Małgorzaty Dziewulskiej oraz ruch sceniczny Ewy Wycichowskiej. Sugestywnie odmienione wnętrze kościoła, trafione maski i stroje mnichów i aktorów misterium to sukces Jadwigi Marii Jarosiewicz. Bardzo silnym

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Do trzech razy sztuka

Źródło:

Materiał nadesłany

"Głos Wielkopolski" nr 25

Autor:

Andrzej Chylewski

Data:

31.01.1994

Realizacje repertuarowe