Cieszy mnie proklamowanie "Paktu dla Kultury". Proponuję rozszerzenie go o PAKT DLA STRON KULTURY DZIENNIKÓW i TYGODNIKÓW OPINII - pisze Tomasz Cyz w portalu dwutygodnik.com.
Dlaczego? Bo kultura ulotniła się stamtąd po cichu, bez rozgłosu i za bardzo nikt nie walczy o to, by tam wróciła. A tam też jest jej miejsce. Chodzi o dużo więcej niż 1% obecności. A zwłaszcza obecności opinii o dziele sztuki - rzetelnych i z prawdziwego zdarzenia krytyk premier teatralnych, operowych, filmowych czy książkowych, wystaw czy koncertów w filharmonii (lub innej sali koncertowej), festiwali (filmowych, muzycznych, teatralnych). I tak dalej. Biorę do ręki "Gazetę Wyborczą" z dn. 13.12.2010. Prócz pełnego tekstu "Paktu dla Kultury", znajduję całostronicowe sprawozdania z dwóch premier operowych: Joanny Derkaczew (z nadtytułem "Spektakl") o "The Rake's Progress" Igora Strawińskiego w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (dyr. Ingo Metzmacher) w Staatsoper w Berlinie oraz Jacka Hawryluka (z nadtytułem "Opera") o "Weselu Figara" w reż. Keitha Warnera (dyr. Ronald Böer) w Operze Narodowej w Warszawie. (I narzucające się w pierwszej kolejności pytan