EN

16.04.2000 Wersja do druku

Dialogi karmelitanek w Łodzi

Trzeba było zaiste niemałej odwagi, aby powstałą w 1948 roku sztukę Georges'a Bernanosa "Dialogi karmelitanek" uczynić tematem dzieła operowego. Jeszcze większej chyba śmiałości wymagała decyzja o wprowadzeniu takiego dzieła w dzisiejszych warunkach na scenę polskiego teatru, wobec nie znającej go zupełnie publiczności. Podziwiać trzeba, że zechciało ją podjąć kierownictwo łódzkiego Teatru Wielkiego w osobach dyrektora naczelnego Marcina Krzyżanowskiego oraz dyrektora artystycznego Tadeusza Kozłowskiego. Ale też powiedzieć trzeba, że obydwa przedsięwzięcia, to jest samo stworzenie opery oraz - zachowując należne proporcje - pierwsze przedstawienie jej polskim odbiorcom, niewątpliwie uwieńczone zostały powodzeniem. Już samo podjęcie przez francuskiego kompozytora tematu "Dialogów" mogło wydawać się co najmniej dziwne. Istniały jednak po temu różnorakie i głębsze od czysto artystycznych przyczyny. W omówieniu do łódzkiego programu znaj

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dialogi karmelitanek w Łodzi

Źródło:

Materiał nadesłany

Ruch Muzyczny nr 8

Autor:

Józef Kański

Data:

16.04.2000

Realizacje repertuarowe