"Kurt Weill" w choreogr. Krzysztofa Pastora w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Marta Nadzieja w portalu kulturaonline.pl
Kurt Weill dziś pamiętany jest głownie jako współautor "Opery za trzy grosze". Tymczasem jego twórczość - bogata i zróżnicowana - jest niejako stylistycznym i estetycznym emblematem czasów, w których powstawała. Kunszt Kurta Weilla sprzęgał taniec, kabaret, burleskę, muzykę i kawiarnie w całość. To klucz, dzięki któremu współcześnie możemy zrozumieć twórczość Weilla, którego dzieła niejako "strzeże" pieśniarka Ute Lemper. Tymczasem prawda o sztuce tego wszechstronnie utalentowanego kompozytora jest o wiele bardziej skomplikowana. Krzysztof Pastor o tym wiedział, kiedy dziesięć lat temu przygotowywał dla amsterdamskiego Het Muziektheater autorską interpretacje tego, co w dokonaniach niemieckiego kompozytora wydało mu się najważniejsze. Powstało dzieło niezwykłe, gdzie ma sensu przeprowadzać linii podziału na balet czy taniec nowoczesny. U szefa Polskiego Baletu Narodowego wszystko jest umowne. Dlatego obok zagranych przez orkiestr�