EN

5.01.2012 Wersja do druku

Dama z obojem

"Allegro moderato" Szymona Bogacza w reż. Krzysztofa Rekowskiego na Scenie Przodownik w Warszawie. Pisze Andrzej Lis, juror Komisji Artystycznej 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Nigdy nie słyszałem Szymona Bogacza grającego na trąbce. Nie wiem, czy był dobrym muzykiem i czy słusznie zrobił zamieniając granie na pisanie. Zamienił, bo jak się zwierzał "nie muszę się wstydzić za źle wykonany utwór, bo zawsze mogę go poprawić". Zamienił, ale nie do końca. W jego pisaniu nadal słychać muzykę. Nuty zamienił na dźwięki, frazy na wersy, motywy na obrazy, tematy na postacie i ich obsesyjne historie. W jego tekstach są też świsty powietrza, pędy spadania, szumy morza. Są oniryczne obrazy z pogranicza snu i jawy. Postaci wyłaniające się jedne z drugich. Czas poprzestawiany, burzący poczucie spokoju i harmonii. Emocje ujawniające różne, najczęściej przemieszane rytmy wewnętrzne i zewnętrzne. Tempo emocji dyktowane jest dosłownie - metronomem, od szerokiego, rozlewnego largo do najszybszego prestissimo - 208 na skali! Wsłuchując się w teksty odczuwamy klimaty muzycznych impresjonistów, Debussego, Ravela. Napisał dla teatru ut

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

mat. własny

Autor:

Andrzej Lis

Data:

05.01.2012

Wątki tematyczne

Realizacje repertuarowe