22.05.2019 Wersja do druku

Dalekie echo zagubionego ptaka

Pisać o radiu to mówić radiem, żyć radiem - na przekór monofoniczności świata. We wszystkich językach fal, w najrozmaitszych dialektach i narzeczach wyobraźni - Janusz Łastowiecki o radiowym repertuarze XIX edycji festiwalu "Dwa Teatry" Sopot 2019.

Niech to będzie spacer radiowy. "Wsłuchaj się jeszcze bardziej / jeszcze głębiej / i nagle dotrze do ciebie stłumione brzmienie, wypływające podziemne rzeki dźwięku" - podpowiada nam przewodniczka o głosie Marty Wągrockiej w słuchowisku Michała Zdunika "Szczegółowa teoria życia i umierania". Kilka miesięcy przerwy w komentowaniu bieżących produkcji radiowych było mi potrzebne choćby po to, by zrozumieć, jak łatwo jest zapomnieć o wolności samego słuchania i milczenia w bezmiarze prześcigających się racji. W świecie, gdzie zewsząd słychać: "jesteś już? mogę mówić?!", gdzie milczenie kojarzy nam się ze wstydem. a nieustanne mówienie zapomniało o tym, kto słucha. Krzyczą do nas plakaty bardziej kolorowe niż kolor. "Bodziec-reakcja" to mechanizm, który cały czas niezawodnie działa. To tak, jakby uczyć dziecka posłuszeństwa poprzez nieustanne klapsy - i w ten sposób pokazywać raczej swoją bezsilność niż rację. Czy musimy się czuć j

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Autor:

dr Janusz Łastowiecki

Data:

22.05.2019

Festiwale