W Polskim Teatrze Tańca nie tylko się tańczy, ale też prowadzi uczone rozmowy. Służą temu rozmównice - comiesięczne spotkania otwarte dla wszystkich, z udziałem gości z różnych dziedzin nauki i sztuki. W październikowej edycji dyskusja toczyła się wokół nieoczywistych związków ruchu i polityki - pisze Barbara Kowalewska w portalu Kultura u Podstaw.
JUTRO NALEŻY DO MNIE Pamiętacie piosenkę ze słynnego filmu "Kabaret" - "Tomorrow belongs to me" ("Jutro należy do mnie")? Pod jednym z postów na YouTubie wywiązała się ciekawa dyskusja dwóch osób. Jedna twierdzi, że to pieśń zaangażowana politycznie, śpiewa ją chłopak w mundurze Hitlerjugend. Drugi z dyskutantów protestuje, dla niego to piosenka bezstronna w treści - o ojczyźnie i pięknie przyrody - i mógłby ją śpiewać ktokolwiek. A jednak wiele osób przyznaje, że czuje dreszcze przerażenia, słuchając tej pieśni (o przyrodzie, pięknym lecie, małym dzieciątku i ojczyźnie). Co w takim razie budzi lęk? To nie tyle tekst, ile struktura muzyczna jest tu nośnikiem znaczenia. Na przestrzeni kilku minut jesteśmy świadkami dźwiękowej metafory narastania faszystowskiej siły w przedwojennych Niemczech. Jak to możliwe? Jestem muzykologiem, więc spróbuję wyjaśnić. Blond aniołek zaczyna swoją pieśń miękko, to kołyszący walczyk