Któraś tam z kolei sztuka, wypełniona kłótnia małżeńskiej pary. W "Czworokącie" nie idzie jednak - jak np. u Albee'go lub Strindberga - o walkę płci. Toni i Ina kłócą się zawzięcie, wpadając w coraz większe zacietrzewienie, o to, "czy kultura chłopska, kultura robotnicza muszą, czy powinny zginąć w starciu z kulturą ponadklasową, i ponadnarodową, kosmopolityczną. Czy - awansując pospiesznie - nie wyrzekamy się samych siebie?" (Cytat ze "Słowa od autora", zamieszczonego w programie teatralnym). Edward Redliński, wyjaśniając swój zamiar twórczy, zachęca zakazem do kontynuowania dyskusji. Nikomu nic nie sugerując pozwalam sobie - na prawach dyskutanta - zauważyć, że od przemian ustrojowych i gospodarczych, od industrializacji i urbanizacji, od kontaktów z szerokim światem z konieczności nieodłączne są zmiany modelu kulturowego, obyczajów, postaw życiowych. Jak przy tym nie zatracić tożsamości, to inna sprawa. Autor głośnej powieści "
Tytuł oryginalny
"Czworokąt" o postawach
Źródło:
Materiał nadesłany
Ilustrowany Kurier Polski nr 200