"Diabelstwa" Alessandro Fersena włoskiego reżysera dramatopisarza i przede wszystkim poety-filozofa to pozornie mała antologia ludowej demonologii różnych krajów i epok: od Chin po Meksyk, od starożytności po współczesność, bo ogromną przestrzeń czasu spina współczesna trawestacja biblijnej opowieści o Hiobie. Fersen w inscenizacji bogatej poetycko, ale oszczędnej w sięganiu po pomocnicze środki teatru, odkrywa nurt poszukiwania odpowiedzi na sens istnienia zła osobowego. Czy diabeł jest odbiciem określonej i rzeczywistości czy tylko symbolem? Czy posiada tylko byt metafizyczny czy wkracza w rzeczywistość materialną i staje się wyrazem oporu materii wobec myśli i woli człowieka? Jesteśmy też bliscy pytania: czy istnienie zła osobowego staje się potwierdzeniem czy zaprzeczeniem istnienia Boga i czy mówi nam coś o Jego istocie. Peon w obrazie "Peon i śmierć" wybiera Śmierć - odpędzając Boga, bo śmierć jest sprawiedliwsza
Źródło:
Materiał nadesłany
Słowo Powszechne nr 85
Data:
10.04.1973