EN

1.12.1999 Wersja do druku

Czekając na Lira

"Aktor Minetti" zaprzecz powszechnym opiniom o nihilzmie Thomasa Bernharda. Austraicki pisarz jawi się tu jako człowiek wrażliwy i nastrojowy.

Do starego hotelu, którego czas świetności dawno już minął, przy­bywa w noc sylwestrową starszy mężczyzna. Przedstawia się jako Minetti. Twierdzi, iż jest aktorem. Jego płaszcz jest podarty i brudny, wystająca z nogawki starych spodni tasiemka od kalesonów sugeruje, że to bezdomny, nie mający gdzie się podziać w ten szczególny wieczór. Gość utrzymuje, że przybył na spo­tkanie ze słynnym reżyserem te­atralnym, który zaproponował mu zagranie roli króla Lira. Niezwykle sugestywny, ciepły, trochę tajemniczy spektakl pokaza­ny w Teatrze Kameralnym zdaje się zaprzeczać opinii o autorze sztuki - Thomasie Bernhardzie. Au­striacki pisarz uznawany jest bo­wiem za skandalistę i prowokatora, który wisielczym szyderstwem i manifestacyjnym nihilizmem za­służył na miano "wściekłego kryty­ka społeczeństwa". Natomiast jego sztuka poświęcona niemieckiemu aktorowi Bernhardowi Minetti'emu, jest tych sądów zupełnym przeciwieństwem. "Aktor Minetti" z

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Czekając na Lira

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Warszawy nr 280

Autor:

KATARZYNA WERESZCZYŃSKA

Data:

01.12.1999

Realizacje repertuarowe