DRAMAT O REWOLUCJI CZY DRAMAT O POECIE Nie-Boska Komedia" na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu w reżyserii i scenografii Jerzego {#os#1241}Grzegorzewskiego{/#} stawia przed nami jeszcze raz pytanie, czy to dramat o rewolucji czy o poecie? I czy w ogóle trzeba i wolno zadawać takie pytania? Najpierw przypomnijmy kilka wypowiedzi samego Krasińskiego spoza tekstu dramatu. Już jesienią 1833 zwierzał się Konstantemu Gaszyńskiemu: "Mam dramat tyczący się rzeczy wieku naszego; walka w nim dwóch pryncypiów: arystokracji i demokracji''. Henryka Reeve'a w tymże roku informował: "Od tego lata piszę dramat traktujący o sprawach obecnych tego świata, o zasadzie arystokratycznej i ludowej. Bohater jest hrabią i poetą zarazem; przeciwstawiłem mu naczelnika ludu, człowieka genialnego, niskiego pochodzenia, który kroczy na czele miliona szewców i chłopów". I dalej o hrabim Henryku: "Jest samolubny jako poeta, mężny jako szlachcic, a nadto jako
Tytuł oryginalny
Czas formy otwartej
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Literackie