EN

9.12.2014 Wersja do druku

Czarna wdowa w białym dworku

"Białe małżeństwo" w reż. Olega Żiugżdy w Teatrze Maska w Rzeszowie. Pisze Łukasz Drewniak w kwartalniku Teatr Lalek.

1. Jak pamiętamy, Tadeusz Różewicz napisał "Białe małżeństwo" jako utwór o wtajemniczeniu w płeć, w role seksualne, które wszyscy musimy odgrywać. Jedna nastoletnia siostra - Paulina - z lubością podejmuje grę w przyjemność, druga - Bianka - jest przerażona kobiecą fizjologią, choreografią stosunku, rytuałami przejścia z dzieciństwa do dorosłości. Zawsze chciała być chłopcem. Brzydzi ją jurność Ojca, pożądliwość Dziadunia, oziębłość Matki, erotyczny cynizm Ciotki i siostry. Jest nadwrażliwa, niepewna, szukająca ratunku przed losem mężatki, matki, kochanki. Żąda od swojego narzeczonego Benjamina przestrzegania po ślubie zasad tak zwanego mariage blanche. W noc poślubną niszczy jednak swoje kobiece stroje, obcina włosy i kaleczy piersi. Jest wreszcie wolna od ciała, od kobiety w niej. Mówi do przerażonego męża: "Jestem twoim bratem". 2. "Białe małżeństwo" to pierwszy polski dramat feministyczny, który napisał tak jakby mę�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Czarna wdowa w białym dworku

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr Lalek nr 3-4/2014

Autor:

Łukasz Drewniak

Data:

09.12.2014

Realizacje repertuarowe