Edward Gordon Craig funkcjonuje w polskim teatrze na zasadzie legendy. Brak jest szczegółowych analiz jego koncepcji oraz pojęć, które wprowadził do refleksji nad twórczością sceniczną. Od tych konstatacji zaczyna się książka "Craig. Mit sztuki teatru" Agnieszki Jelewskiej - pisze Paweł Stangret w Teatrze.
"Prócz kilku pojęć zaczerpniętych z jego pism, a funkcjonujących w naszej teatrologii na zasadzie klisz językowych, nie istnieje w Polsce praca, która poddawałaby tę problematykę głębszej analizie". Ta publikacja stawia sobie za cel omówienie tych, ważnych dla współczesnego teatru, kwestii. Autorka podjęła próbę przyjrzenia się sposobom, w jakich twórca "O sztuce teatru" tworzył swoje projekty teoretyczne. Fakt, że większość z jego idei nie została zrealizowana w praktyce, Agnieszka Jelewska uznaje za konsekwencję bardzo gruntownie przemyślanej strategii teoretycznej i ideowej. Nie traktuje więc pomysłów Craiga jako niespełnionych, przeciwnie - ich charakter uważa za konstytutywny. Projekty są "specyficzną formą pisania o teatrze", w której połączenie szkiców i tekstów "daje szansę zrekonstruowania teatru wyrażonego w językowych kategoriach pojęć i opisów". W omawianej książce najważniejszy jest bowiem charakter i kształt Cra