"Polieukt" w reż. Jorge Lavelli'ego Warszawskiej Opery Kameralnej w Teatr Capitole w Tuluzie. Pisze Maurice Salles w ForumOpera.com.
Pascal (zm. w 1662 roku), chciał napisać "Apologie religii chrześcijańskiej". A przecież zrobił to przed nim już w 1642 roku Corneille, pisząc tragedię "Polyeucte". W ostatniej scenie Sewer zapowiada, że wstawi się u cesarza, aby ten zaprzestał prześladowań chrześcijan. Czy to dlatego Jorge Lavelli widzi w tym dziele "przyszłego ducha tolerancji"? To co najmniej osobliwe przekonanie prowadzi go do wyobrażenia szczególnego finału: gdy kaci wiodą Polieukta na śmierć, Sewer wkracza i zwraca się do publiczności: "Uszanujmy każdą wiarę. Uznajmy każdą wiarę". A wszystkie postaci, także nieżyjący już Neark i chór, odpowiadają: "Cieszmy się pięknem, prawem i miłością". To zakończenie w formie finału rewiowego, nawet jeśli zgadzamy się z jego przesłaniem, pasuje jak wół do karety na końcu dzieła, w którym kompozycja muzyczna udanie dąży do stworzenia nastrojów zgodnych z treścią dramatu Corneille'a, któremu, sądząc z napisów, polska w