EN

21.04.2009 Wersja do druku

Coraz dalej od źródeł...

"Córka źle strzeżona" w choreogr. Natalii Fedorowej w Operze na Zamku. Pisze (MaD) Maciej Deuar w Kurierze Szczecińskim.

"La fille mal gardee" ("Córka źle strzeżona") jest najstarszym baletem, jaki przetrwał w repertuarze światowym aż do naszych czasów. I jak to bywa z tego typu "pierwotnymi" dziełami, obrósł przez lata w różne wersje muzyczne z dodatkami. Podczas najnowszej szczecińskiej premiery (w miniony piątek) posłużono się trzecią wersją podpisaną przez Petera Ludwiga Hertela, który wszakże włączył do swej pracy fragmenty partytury II wersji, będącej dziełem Ferdinanda-Louisa Herolda. Dlatego nie powinno dziwić, że otrzymujemy w warstwie muzycznej prawdziwszy "miszmasz", bo mamy tu osiemnastowieczne francuskie piosenki i tańce ludowe, opery Rossiniego ze "sceną burzy" z "Cyrulika sewilskiego" na czele i wiele innych smakołyków. Bo trzeba też wyraźnie powiedzieć, że ani Ferdinand-Louis Herold (II wersja), ani Peter Ludwig Hertel (III wersja) muzycznymi geniuszami nie byli, lecz mniej lub bardziej sprawnymi kompilatorami i rzemieślnikami. Wiele teatrów dowol

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Coraz dalej od źródeł...

Źródło:

Materiał nadesłany

Kurier Szczeciński nr 76/20-04-2009

Autor:

(MaD)

Data:

21.04.2009

Realizacje repertuarowe